3

Isoleren onder vloerverwarming - renovatie

ZeeGeert
ZeeGeert
#Verwarming & koeling · 8 jaren geleden

Beste,

een boerderijtje van 1880, vloer ligt op chape, chape vermoedelijk op "brikkeljon"/zand/volle grond. plafond en muren zijn degelijk geisoleerd (cellulose en PU-platen, huidig EPC 220, ramen worden binnenkort vervangen)

plaatsen van vloerverwarming wordt overwogen met klassieke probleem van opbouwhoogte (slechts 8 cm boven huidige chape)

ruimte = +- 75 m2

De mogelijkheid om de vloerverwarming in te frezen, zou toestaan om een klassieke vloerverwarming te voorzien (chape erboven, dan meerlagig parket).

nu vraag ik me af. uitbreken, uitgraven, isoleren en opnieuw storten, komt al snel op een extra kost van 10000 euro (denk ik?)

ik vind warmteverlies bij niet ge-isoleerde ondervloer (volle grond) 10 a 15 procent E-verbruik.
dat komt overeen met 100 a 200 euro/jaar. (bron: https://www.isolatie.net/vloerisolatie/ )

dat betekent dat het uitbreken van de vloer, los van de rompslomp, het vervelende werk, het wachten op de droogtijd, het risico voor scheuren in  de oude muren etc etc een terugverdientijd zou hebben van + - 50 jaar...

Zie ik iets over het hoofd?

ik ben helemaal gewonnen voor isoleren waar mogelijk, maar ik vind niet echt een duidelijk (onbevooroordeeld?!) antwoord op deze vraag

graag niet-dogmatische antwoorden!

alvast bedankt

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste, 

Ik vermoedt dat het de bedoeling is om eerst de vloer te verwijderen en dan de chappe in te frezen, in dat geval, hou er dan rekening mee dat je electrische of waterleidingen  kan beschadigen want niets biedt je de garantie dat deze diep genoeg liggen. Ik zou toch voor de totale renovatie van de vloer gaan je hoeft geen natte beton te gieten dit kan ook met droge beton hierop je nutsleidingen en dan een tussenchappe,laat deze een paar dagen drogen,leg daar 2 x 5 cm isolatieplaten op, dan kan je daarop je vloerverwarming op vastprikken. Met een goede planning ben je dan een anderhalve week verder, vanaf dan ga je geen tijdwinst meer maken want je chappe zal zowel in dit geval alsook bij het infrezen een droogtijd hebben van 1 cm per week aan een minimum omgevingstemperatuur van 15 graden (vuistregel)

En zoals al dikwijls hier op het forum aangehaald, er is geen enkel systeem dat je winst gaat opleveren doch een degelijke isolatie van je vloer gaat je op termijn  het minste kosten

Mvg Nick

0
ZeeGeert
ZeeGeert
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Beste Nick,

dank voor uw antwoord!

De leidingen zitten allemaal in de muur verwerkt. De huidige vloer is een losse plankenvloer (5 cm, eerder balken eigenlijk) op dempende vezelmatten (2 cm).
Dit verwijderen zou dus zeer proper, snel en goedkoop kunnen

Uw opmerking over slechts 1.5 week extra is zeer interessant, daar ga ik over moeten nadenken :-) de droogtijd van de chappe (5a 6 weken) is minder aangenaam om te horen. We wonen namelijk al in deze woning...

"winst" maken bij verbouwingen is onmogelijk, daar ben ik ervaringsdeskundige in, doch sommige bedragen niet uitgeven kan daarom al als winst aan voelen ;-)
bedankt voor uw antwoord. ik ben nog niet helemaal overtuigd van de "noodzaak" om te isoleren, maar dat komt waarschijnlijk nog wel

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe goedkoper verwarmen? “Flexibel verwarmen met warmtepompen is de toekomst”

Hoe goedkoper verwarmen? “Flexibel verwarmen met warmtepompen is de toekomst”

Flexibel verwarmen met je warmtepomp is volgens energie-expert Sam Hamels van UGent de toekomst. Het kan een manier zijn om goedkoper te verwarmen.

Lees meer

Je woning verwarmen met een kachel of haard? Ontdek welke mogelijkheden je hebt

Je woning verwarmen met een kachel of haard? Ontdek welke mogelijkheden je hebt

Je woning gezellig verwarmen doe je met sfeermakers als kachels en haarden. Van brandstof over werking tot prijs en onderhoud: ontdek onze complete gids.

Lees meer

Hou de warmte buiten met deze 10 frisse tips

Hou de warmte buiten met deze 10 frisse tips

Warmt je woning op door de zomerse temperaturen? Door de warmte buiten te houden kan je het in huis een aantal graden laten zakken. We geven je 10 tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag