2

Erfdienstbaarheid of niet?

petrake
petrake
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Wij zijn eigenaar van een woning. De twee woningen links  zijn van een andere eigenaar. De riolering van de drie huizen komt samen op het perceel van het middenste huis.Ons huis is wel voorzien van een septische put, dus enkel het overblijvende water wordt dus nog afgevoerd.Nu blijkt dat de rioolbuizen gelegen op het perceel van het middenste huis,verbrokkeld zijn door ouderdom.

Deze situatie is misschien al 100 jaar zo, omdat de drie woningen eigendom waren van drie broers, die de riolering dus zo hebben aangelegd in onderling overleg.

Kunnen de eigenaars van het middenste huis mij verplichten om mee te betalen in de herstellingskosten van de buizen op hun perceel?

Ik ben van oordeel dat het hier gaat over een erfdienstbaarheid en dat iedereen verantwoordelijk is voor de afvoerbuizen die lopen op zijn/haar terrein.

Klopt mijn redenering?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De situatie is uit je omschrijving onduidelijk.  Algemeen principe is dat historische gemeenschappelijke afvoeren niet afdwingbaar zijn tenzij opgenomen in de aankoopakte.  Dit is meestal niet het geval.   Maw elk huis moet bij problemen investeren in zijn eigen rioolafvoer met de bijhorende hoge kosten. 

Als jij rioleert via de buren zal je moeten breken om je eigen afvoer te realiseren (tenzij - wat zelden voorkomt - er in je notariele akte hieromtrent een erfdienstbaarheid opgenomen was).  

Je kan eventueel in goed nabuurschap proberen een (tijdelijke) overeenkomst te regelen.  Als uw rioolwater via de buren loopt heb je er dus alle belang bij om een "win-win" overeenkomst te maken (lees meebetalen) om (tijdelijk) te vermijden dat je je eigen rioolaansluiting moet realiseren.

Zelf 25 jaar geleden dit aan de hand gehad in onze starterswoning.  Buren waterden via ons af.  Buren konden niets afdwingen doch met een "win-win" op hun kosten (en mijn goodwill) hebben ze toen nog 5 jaar of zo via onze vernieuwde riool afgewaterd tot ze zelf verbouwden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag