1

Mede-eigenaar worden of niet?

Woman
Woman
#Bouwpartners · 8 jaren geleden

Mijn vriend en ik gaan binnenkort trouwen, hebben nog geen kinderen. Mijn vriend heeft een woning gekocht en gerenoveerd voor ik in zijn leven kwam. Dus hij had het huis al voor we elkaar leerde kennen.

We zijn naar de notaris geweest en heeft ons twee stelsels uitgelegd die van toepassing zijn voor ons. Het eerste is het gewone wettelijk stelsel en het andere deel is het wettelijk stelsel met afwijking dat ik mede-eigenaar wordt van de woning.

Als we het wettelijk stelsel zonder afwijking, zou ik levenslang het vruchtgebruik mogen hebben van het huis. Indien mijn partner sterft, mag ik in het huis levenslang in wonen maar worden de ouders of  kind(eren) de eigenaar. Tijdens een scheiding zal het inkomen verdeeld worden. Ben ik juist? Er zullen nog zaken zijn, maar kan er niet op komen op dit moment.

Als ik eigenaar wordt, krijg ik de voordelen en ook de nadelen als eigenaar. Indien we uit elkaar gaan, dan zou het huis moeten laten geschat worden, moet mijn partner bepalen hoeveel kosten hij in het huis gedaan heeft en wordt bepaald hoeveel ik ga krijgen. Dus zijn er extra kosten voor de schatter en notariskosten.

Op zich komt het financieel ongeveer hetzelfde uit, volgens de notaris. De notaris zelf raad het wettelijk stelsel met afwijking aan, dat ik mede-eigenaar zou worden.

Mijn vraag is: wat gebeurd er met de successierechten in beide gevallen?

Ik weet zelf niet goed welke optie het beste is voor mij. Het huis dat mijn partner gekocht heeft is uiteindelijk wel van hem, als we trouwen zullen we samen in staan voor nog overige renovaties zoals het dak vernieuwen. Verder is het huis bijna helemaal gerenoveerd.

Wat raad u aan? 

Alvast bedankt voor de raad.

Alle reacties

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag