3

Buren willen bijbouw plaatsen

Schellinck
Schellinck
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Hey,

Ik hoop dat iemand mij hierin advies kunnen geven aub.

Ik woon in een halfopen bebouwing, mijn buren kwamen vorige week een architectenplan tonen.

Ze willen bijbouwen. een verdieping beneden van 5m en een bovenverdieping van 2m80.

Dit is wettelijk volgens de bouwvoorschriften destijds. Er is 1 probleem als ze bijbouw boven plaatsen dan ben ik een groot stuk zonlicht op mijn terras kwijt.

Ik had hun dit gezegd en ze antwoorden mij ja dan gaan we het aanvragen via verkavelingswijziging

Dit komt dan voor de gemeente en ik kan dan bezwaar aantekenen binnen de 30 dagen.

Helaas is er een groot nadeel mijn buurvrouw is zelf schepen op de gemeente en de burgemeester

is peter van haar kind dus volgens mij zal de aanvraag goedgekerud worden.

Kan ik hier eigenlijk iets tegen doen ? Ik snap niet waarom ze mijn akkoord moeten hebben en als ze het niet hebben het via ververkavelingswijziging toch kunnen uitvoeren.

kan iemand mij aub wat advies geven hierover

Alle reacties

0
charlyse
charlyse
8 56 Andere particulier
8 jaren geleden

Het is spijtig dat u er reeds van uit gaat dat omdat uw gebuur schepen is en de burgemeester peter van haar kind, dat de aanvraag zo maar wordt goedgekeurd. Ook zij moeten zich aan de regels houden.

U kan binnen een bepaalde termijn bezwaar aantekenen tegen de bouwaanvraag doch de redenen van uw bezwaar "moeten gegrond" zijn en niet zo maar uit de lucht gegrepen. 

Het lijkt mij twijfelachtig dat "het verlies van zonlicht" op uw terras een degelijk bezwaar kan genoemd worden. Daarenboven schrijft uzelf dat de "bouw in aanvraag" binnen de voorschriften valt.

Anderzijds kan uzelf contact opnemen en te rade gaan bij de dienst "ruimtelijke ordening van de provincie waar u woont.

0
orophine
orophine
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Hallo Schellinck

Wij hebben ook bijgebouwd ook 2 verdiepingen. De buren zeiden ook dat ze zonlicht gingen kwijt zijn op hun terras. Ik heb toen een zonnestudie laten uitvoeren door de architect dat aan toont dat dit verlies echt miniem is. En dat blijkt inderdaad te kloppen.

De buren hebben ook bezwaar in gediend maar hebben dit niet kunnen winnen omdat ons gebouw allemaal perfect volgens de regels is gezet. Verlies van een beetje zon kan je niet gebruiken als argument om een bijbouw tegen te gaan, Stel je voor dat dit wel zo zou zijn dan zouden er niet veel huizen meer moeten gezet worden, Want dan zou je ook een nieuwe woning kunnen tegen gaan omdat die zon afneemt van je terras dus logisch dat je dit niet als argument kan aanhalen. Als ik van jouw was zou ik aan hen eventueel vragen om zo'n zonnestudie te laten doen dan weet je al of het al zin heeft om bezwaar in te dienen. Want als het verlies van zon miniem is heb je geen poot om op te staan. En ze willen gewoon jouw akkoord hebben zodat ze dit tegen jouw zouden kunnen gebruiken als je toch bezwaar zou indienen. Dus ga hier in ieder geval niet op in. Maar zoek eerst eens uit hoe erg dat verlies van zonlicht is voor hetzelfde geld valt dit best wel mee. Onze buren dachten ook dat ze geen zon meer gingen hebben maar het gebouw staat er ondertussen en het is lang bewezen dat hun zorgen allemaal voor niks waren, ze hebben nog meer dan voldoende zonlicht op hun terras

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag