Aannemer reageert niet maar stuurt wel invordering oude factuur via advocate.

3

Aannemer reageert niet maar stuurt wel invordering oude factuur via advocate.

DHZ-er
DHZ-er
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Hallo,

Ondertussen meerdere jaren (2011) heb ik werken uitgevoerd aan mijn zolder om er radiatoren bij te plaatsen.  Hiervoor heb ik een toevoer- en retourleiding vervangen en verlengd vanuit de kelder door de living, onze slaapkamer en zo door tot de zolder.  Naast verwarming heb ik ook de elektriciteit uitgebreid en een ventilatie-eenheid op de zolder geplaatst om te dienen voor de badkamer (1e verdieping) en de slaapkamers (ook 1e verdieping).

Mijn aannemer heeft me toen voorzien van de nodige materialen om zelf een deel van het werk te kunnen voorbereiden en wanneer ik klaar was stuurde hij een collega om de elektriciteit in de schakelaars en zekeringkast aan te sluiten volgens de regels van de kunst.

Om deze werken te kunnen doen, heeft mijn aannemer me van ruim voldoende stukken voorzien.  De rest zou hij wel terugnemen na beëindiging van de werken.  Oorspronkelijk heeft hij de onderdelen wel aangerekend in zijn totaal, waar ik geen problemen mee had.

Achteraf nog enkele zaken bijbesteld en tot hiertoe geen problemen.

Hij ging me prijs bezorgen van de radiatoren die er nog zouden moeten komen en vanaf dan is de communicatie stilgevallen.
Met ontelbare telefoontjes en smsjes gepoogd hem te contacteren, geen reactie.
Uiteindelijk maar een mail gestuurd en voor de zekerheid copy van deze mail ook nog eens persoonlijk in zijn brievenbus gestoken.  Geen reactie.

In december 2012 stuur ik nog een mail om af te spreken om de restanten van onderdelen terug te overhandigen, waarna hij zijn afrekening zou kunnen maken en alles zou zijn afgerond. (Op de radiatoren na, welke we ondertussen zelf gekocht en geplaatst hebben.)
Weer geen reactie van mijn aannemer.

Nu Januari 2014 stuurt hij me een herrinnering van een rekening die dateert van 23-11-2011 en die voor de eerste keer zou verstuurd zijn op 7-12-2012, nota bene rond de periode dat ik hem heb gemaild.

Ik reageer onmiddellijk per mail dat ik een herrinnering heb gekregen van een rekening waarvan ik het origineel niet heb ontvangen.  Bijkomend staan in de rekening amper details en prijzen uitgesplitst zodat ik zou weten over wat het gaat en wat dat alles zoal kost. Dus vraag ik hiervoor meer gegevens en tevens nogmaals om af te spreken om de rest van de onderdelen te kunnen overhandigen, zodat deze in mindering konden worden gebracht, waarna ik met plezier de rekening zou betalen, om het achter de rug te hebben.  Naar aanleiding van de vorige keer heb ik hiervan ook weer copie van in zijn brievenbus gedeponeerd. Weer geen reactie tot enkele weken geleden.

Nu krijg ik van een advocatenkantoor de vraag om deze ("nog openstaande en niet geprotesteerde") rekening te betalen met ondertussen de nodige kosten en intresten bijgeteld.  Het te betalen bedrag, na geschatte aftrek van de onderdelen zou niet boven de 300 euro uitkomen.  De factuur bedraagt net geen 450 euro.  De afrekening van de vorderende advocate komt op net geen 640 euro.

Ik antwoord de advocate met de voorgaande geschiedenis en copy van de verstuurde mails.
Tevens stel ik vast dat de betreffende factuur na meer dan een jaar na factuurdatum pas voor de eerste keer zou verstuurd zijn, maar in de afrekening wordt wel intresten gerekend vanaf factuurdatum.

Ik verwerp natuurlijk het feit dat de factuur niet zou geprotesteerd zijn en zeg er ook bij dat de gevraagde intresten louter het gevolg zijn van de onwil van mijn aannemer om te reageren op mijn pogingen hem te contacteren.  Zodoende zijn de gevraagde intresten onaanvaardbaar voor mij.

Ik vraag bij deze nogmaals een detail van de factuur en stel voor om, na ontvangst van het gevraagde detail de nog terug te nemen stukken op te lijsten en door te geven, zodat deze in mindering kunnen worden gebracht.

Ik stel dan ook voor om het bedrag van de oorspronkelijke factuur te betalen, met de terug te nemen onderdelen in mindering gebracht, zonder bijkomende kosten en intresten.

De advocate antwoord dat deze met haar cliënt zal overleggen.

Nu enkele dagen later krijg ik antwoord van de advocate en jawel, de gevraagde detail kan nu wel worden verschaft.
Van de terug te nemen onderdelen stelt de aannemer dat ik deze ging binnenbrengen en dat deze na al deze jaren niets meer waard zijn, waarna hij dan weigert ze nog terug te nemen.
Raar, want deze stukken zijn nog gewoon in de handel verkrijgbaar en hebben al die tijd bij mij in een afgesloten doos gezeten, wachtend op hun terugkeer naar de aannemer.
Tot slot vraagt de advocate nogmaals om volgens haar afrekening (met onterechte kosten en intresten) de factuur te betalen, en dat, bij niet betaling ze nog steeds tot dagvaarding mag overgaan van haar cliënt.

Ik heb haar geantwoord dat de onderdelen nooit zijn overhandigd door gebrek aan reactie van de aannemer en ik geen stukken aan de poort laat staan, met gevaar dat er iets verloren zou gaan.
Ik benadruk nogmaals dat de kwaadwilligheid van de aannemer om te reageren de enige oorzaak is van het gebrek aan overdracht.  En dat ik ook weiger slachtoffer te zijn van deze onwil.  Maw, ik weiger op te draaien voor de kosten door fout van de aannemer.

Ik stel nogmaals dat ik in mijn vorig schrijven heb duidelijk gemaakt waartoe ik bereid ben en daar door bovengestelde redenen niet wil van afwijken.

Mijn vraag is nu:

-Heeft de aannemer nog een poot om op te staan en zijn kosten en intresten te vorderen?
-Kan hij nog weigeren om de overeengekomen terug te nemen stukken effectief terug te nemen?
-Kan ik zelf het verschil maken en enkel het saldo betalen van wat ik fair vind? (factuur min de terug te nemen onderdelen)

Ik ben niet van plan om de volgens mij onterechte kosten en intresten te betalen, maar wil me wel indekken en weten waar ik me mag/kan aan verwachten.
Als klant heb ik natuurlijk ook mijn rechten, maar welke zijn deze en worden deze in deze situatie geschonden?

Alle reacties

0
charlyse
charlyse
8 56 Andere particulier
8 jaren geleden

Blijkbaar had u een zeer goed contact met de aannemer, gebaseerd op  wederzijds vertrouwen. Om de een of andere reden is er precies een kink in de kabel gekomen waarbij dan op een gebrekkige manier is gecommuniceerd.

Op de vraag of de aannemer een poot heeft om op te staan, zal in geval van een  procedure door de rechter worden uitgemaakt.

Beide partijen moeten beseffen dat in geval van een procedure er geen winnaars zijn. Denk aan de advocaatkosten (zelf te betalen) en de gerechtskosten die door de verliezende partij moet gedragen worden.

Tracht in wederzijds overleg een overeenkomst te vinden. De advocaat kan misschien als bemiddelaar optreden.

0
DHZ-er
DHZ-er
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Dat er geen winnaars zijn bij een gerechtelijke procedure, is waar ik me ook aan verwacht en wat ik wil vermijden, zowel in tijd als in geld.

De advocate dient inderdaad als bemiddelaar maar heeft nog niet veel begrip getoond of  een aanvaardbaar tegenvoorstel gedaan.

Ik heb van in het begin een voorstel gedaan en gezegd waar ik mee akkoord kan gaan en waar ik de grens trek.  Duidelijker dan dat kan ik niet zijn vrees ik.  Ik verwacht ook gewoon dat de gemaakte afspraken worden nagekomen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag