Bouwaanvraag naast onze deur zonder gele affiche

2

Bouwaanvraag naast onze deur zonder gele affiche

De greve
De greve
#Ontwerp · 8 jaren geleden

naast onze woning ligt een stuk land .

bij de aankoop van onze woning vertelde het immo kantoor dat alles rond onze woningen landbouwgrond was . Doordat hier al ontelbare jaren landbouw activiteiten doorgingen geloofden wij dit. 

Helaas hoorden wij nu via via dat er naast onze woning 18 appartementen komen.  4 verdiepen hoog. 

(Onze huisjes zijn heel klein amper 4meter hoog)

Dit zou beteken dat onze privacy volledig weg is. 

Wij in onze tuinen geen zonlicht meer zouden hebben . 

Parkeren bijna onmogelijk zou zijn , want er is nu al veel te weinig parkeerplaats. 

Wij stuurden een mail naar de gemeente met de vraagof dit klopte . 

We kregen een antwoord dat er effectief een aanvraag is gebeurd maar deze VOORLOPIG geweigerd is doordat ze niet compleet was. 

We wouden graag de naam kennen van de aanvragen om deze aan te schrijven met de vraag om rekening te houden met onze bedenkingen , maar de gemeente wil de naam niet geven en er heeft ook nooit ergens een aanvraag uitgehangen. 

Mijn vraag , 

mag de gemeente de naam achterhouden ? 

Kan er op basis van onze bedenkingen een weigering komen? 

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

Eerst moet je nakijken wat de stedenbouwkundige voorschriften zijn in jullie omgeving (had je al moeten doen voor de aankoop van je woning).  Je kan dit doen op Cadgis ( http://ccff02.minfin.fgov.be/cadgisweb/?local=nl_BE ).  Als zulk een appartementsgebouw daar toegestaan is (wat dikwijls het geval is binnen agglomeraties) dan kan je er niet veel tegen inbrengen.

In het andere geval kan je altijd protesteren zogauw de gele affiche uithangt.  Die wordt uitgehangen in het geval van een openbaar onderzoek.  Ook na de bouwtoelating wordt een gele affiche uitgehangen, waarbij je de kans krijgt om bezwaren in te dienen.

Parkeren mag in principe geen probleem zijn, want zulke gebouwen moeten voorzien in eigen parkeergelegenheden.

Al bij al vrees ik dat je er weinig aan zal kunnen doen.  Je kan ook de schuld niet op anderen steken als je vooraf zelf niet voldoende onderzoek deed.  Ik zou nooit een huis kopen zonder toch tenminste eens navraag te doen via een eigen expert.

www.arcopolo.com

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag