Herkent iemand dit probleem op de keldermuren?

6

Herkent iemand dit probleem op de keldermuren?

diesel-ke
diesel-ke
#Fundering · 8 jaren geleden

op mijn keldermuren is 'Knauf Mixem Basic - waterafstotende basispleister' gezet, juli 2016, nu komen er allemaal kringen op de muur, dat zou saltpeter zout zijn. Ik heb verder geen water of vochtprob. Er zijn al 3 mensen geweest om offerte te maken, het zou ong €6000 kosten, wat ik tamelijk veel vind. Er zijn ook mensen gew die zeggen dat het niet nodig is, en die raden mij aan om 'aquaplan kelder-epoxy' erop te zetten (was oa. degene die knauf erop gezet hft).

op de foto's kan je zien hoe de muren er momenteel uitzien.

zijn er soms mensen die ervaring hebben met het product aquaplan of die me enige raad kunnen geven

alvast bedankt

Rebecca

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/38891/0105201702.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9e07bdfda6edd2d8ff5681c7c2a6e5fahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/38891/2605201705.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5ad92a09baf2848ce62cbab7371fe2a8https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/38891/2605201720.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5e9fd580ef40685e392074060e14bd06

Alle reacties

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

Dit zijn kelderzouten die vocht aantrekken uit de kelderruimte. Hoe wordt de kelder verlucht? Is er verluchting voorzien? Daar schuilt nl meestal het probleem.

Extra lagen opzetten geeft enkel uitstel, geen afstel.

0
diesel-ke
diesel-ke
0 9 Verbouwer
8 jaren geleden

beste,

bedankt voor uw reactie. 

de kelder wordt verlucht, er zijn 2 kleine  raampjes en  de tussendeuren en dit staat altijd open. ik heb geen last van muffe geuren, of schimmel, waardoor ik veronderstelde ik voldoende verluchtte. denkt u dat dit voldoende is, zo niet, wat stelt u dan voor?

alvast bedabkt

Rebecca

0
Lara596
Lara596
6 41 Verbouwer

Die extra laag zal het probleem inderdaad gewoon verstoppen maar dat is niet de oplossing. Je moet de oorzaak van het probleem aanpakken om te voorkomen dat het probleem erger wordt. 

Vochtproblemen in de kelder kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een lekkende leiding, optrekkend vocht, condensatievocht, ... Afankelijk van het probleem zal je dan de juiste oplossing moeten toepassen (muren injecteren, bekuiping, drainage). Bij die laatste 2 kan de prijs wel hoog oplopen en is een €6000 niet ongewoon. (https://www.murenvochtig.be/kelder-waterdicht-maken)

Het beste wat je kan doen is expertise vragen bij verschillende vakmannen en voorstellen vergelijken.

0
diesel-ke
diesel-ke
0 9 Verbouwer
8 jaren geleden

beste, bedankt voor uw reactie, ik heb dat idd al gedaan, door vakmannen offerte laten opmaken, het was ook zo dat ik zei dat het rond €6000 zou zijn... 

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel

Beste Rebecca,

Zouten zijn een puur esthetisch kelderprobleem, nitraatzouten uit de ondergrond kunnen vocht uit de ruimte opnemen. Indien de kelder wordt verlucht met buitenlucht en deze vochtig is (cfr deze periode: onweerachtig, hoge temperatuur en hoge lichtvochtigheid) dan zullen de zouten het vocht aantrekken en krijgt u hygroscopische zoutplekken zoals op de foto's.

Op zich is dergelijk probleem niet zo erg, de oplossing kan erin bestaan om een zoutbuffer op de muur aan te brengen (een saneerputz) of door de ventilatie in de kelder met binnenlucht te laten gebeuren (een meer contante luchtvochtigheid en temperatuur dan buitenlucht) middels mechanische ventilatie. Alles van lagen wat u op een kelder met zouten smeert zal nooit dampdicht zijn, tenzij u inderdaad met epoxy zou werken. Het probleem is hier dan wel weer dat epoxy een sterke hechting van de ondergrond vraagt en er ook voor kan zorgen dat de dampdruk zodanig hoog wordt in de muren waardoor infiltraties kunnen ontstaan.

Er bestaan wtcb-rapporten betreffende uw probleem, maar op zich is dit eerder een esthetisch probleem en volgens mij geen duizenden euros waard om een extra laag met mogelijke problemen op te zetten..

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag