6

Is vloerverwarming mogelijk bij 13cm vloerhoogte?

MLVC
MLVC
#Verwarming & koeling · 8 jaren geleden

Voor een nieuwbouwproject, appartementsgebouw, beweert de aannemer dat vloerverwarming technisch onmogelijk is.

Wanneer ik meer uitleg vraag krijg ik te horen dat er om de EPB-normen te halen maar met 13cm (pur?) vloeropbouw wordt gewerkt (+ tegel er nog bovenop) en dat, dat te weinig is om vloerverwarming in te leggen.

Wie kan me vertellen of dit verhaal juist is en hoe ik dit kan oplossen. Het appartement is zo klein dat ik geen muurruimte wil verliezen aan radiatoren.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste mlvc,

Dit is geen vraag voor je aannemer maar voor je installateur. Het is zeker weinig opbouwhoogte maar indien je 5 a 6 cm pur laat spuiten daar je vloerverwarming op monteren dan een chappe van 6 cm en 1 cm vloerafwerking zou dat kunnen lukken

Mvg Nick 

0
MLVC
MLVC
0 9 Andere particulier
8 jaren geleden

Dag Nick,

Dank voor je antwoord. Aangezien de aannemer het project coordineert heb ik geen keuze m.b.t. de installateur (deze laatste verwijst naar de coordinator van de aannemer en die blijft dan weer voet bij stuk houden dat het technisch niet kan). Ik kan zelfs de verwarmingsketel (ze werken met Vaillant) niet kiezen. Toen ik het appartement, op plan, aankocht (er was een wachtlijst van 2 jaar) was de aannemer nog niet gekend en die commerciële lastenboeken zijn zo vaag opgesteld dat je geen been hebt om op te staan. Dus hoop ik via communicatie de aannemer zo ver te krijgen dat hij toch akkoord gaat met vloerverwarming. En daarvoor zoek ik zoveel mogelijk bewijsmateriaal. In de penthouses laat hij vloerverwarming wel toe dus voel ik me gediscirmineerd omdat de onderliggende appartementen die faciliteit niet krijgen. Als het klopt dat het technisch onmogelijk is dan leg ik mij daarbij neer maar ik geloof het niet. Als particulier kan ik bij het WTCB geen info opvragen dus probeer ik me te documenteren aan de hand van bouwfora en vervolgens met dat "bewijsmateriaal" het gesprek met de aannemer aan te gaan.

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Misschien dat je hier iets aan hebt , tik op Google eens het volgende in ,  begetube vloerverwarming vloeropbouw , je krijgt dan verschillende doorsneden van vloeropbouw.

Indien je zou kiezen voor een droge vv dan is dit perfect mogelijk

Gr Nick

0
MLVC
MLVC
0 9 Andere particulier
8 jaren geleden

Dank voor alle info.

Hierbij sluit ik dit topic.

Zonet werd mijn vermoeden bevestigd. De bouwheer weigert vloerverwarming te plaatsen. De uitleg dat het technisch niet mogelijk is, is dus wel degelijk een excuus om de ware reden (onwil) te verbergen. Ik vrees dat ik daar machteloos tegenover sta.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
8 jaren geleden

Je moet er natuurlijk voor zorgen dat uw onderbuur geen gratis plafondverwarming krijgt. Nieuwe appartementen zijn per definitie al goed geisoleerd naar buiten toe (U-waarde max. 0.24). Naar de omringende appartementen geldt een U-waarde van max. 1,0. Hier voldoet 30mm PUR om de EPB-norm te halen (U=+- 0,9), dus als er een onderliggend appartement is. Er gaat dan ongeveer 15W/m² aan warmte verloren naar uw onderbuur! Bij 60mm isolatie is dit nog 7,5W/m².

Woont u op de benedenverdieping dan wordt dat waarschijnlijk een max. U-waarde van 0.24 en moet u minstens 120mm PUR-isolatie plaatsen om de EPB-norm te halen!.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

De herfst is voor veel mensen het moment waarop ze hun haard of kachel aansteken. Om optimaal te kunnen genieten, moet je wel je schoorsteen reinigen.

Lees meer

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Vloerverwarming bij renovatie: welk systeem is geschikt en hoeveel kost het?

Vloerverwarming bij renovatie: welk systeem is geschikt en hoeveel kost het?

Wil je bij de renovatie van je woning vloerverwarming voorzien? Ontdek waar je rekening mee moet houden en hoeveel vloerverwarming bij renovatie kost.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag