Servitudeweg afgesloten, bouwvergunning in orde
In onze wijk loopt er een servitudeweg aan de achterkant van onze tuinen. Ieder stukje van deze servitudeweg is feitelijk telkens eigendom van het aanpalende huis.
Nu heeft onze buurman van het laatste huis, waar de weg op de straat uitkomt, een autostaanplaats laten bouwen en de servitudeweg op zijn stuk grond afgesloten. Bijgevolg is deze weg nu onbruikbaar. Hij had wel degelijk een bouwvergunning aangevraagd en gekregen voor deze autostaanplaats en het is inderdaad zijn eigendom maar in de wijk zijn wij hier niet mee gediend. Toen de bekendmaking stedenbouwkundige vergunning uithangde had ik hem hierover aangesproken maar nooit heeft hij verteld dat hij het weggetje ging afsluiten (dit terwijl ik zelf in het weggetje stond terwijl we praatten).
Ik ben al naar de gemeentedienst geweest om te horen of dat zomaar kon maar aangezien de vergunning in orde was konden ze niets doen voor mij. De enige optie om hier tegen in te gaan is om naar het vredegerecht te gaan (hetgeen de buurman zelf heeft voorgesteld toen ik men onvrede kenbaar maakte).
Nu is mijn vraag, wat is de kans dat ik deze zaak win? De weg loopt daar en is duidelijk zichtbaar, werd steeds goed onderhouden enz. Helaas is deze weg bij niemand van de buren in de akte opgenomen.
Ik heb al informatie opgezocht over erfdienstbaarheid en recht van doorgang maar daar dit nergens op papier staat...
Alvast bedankt