Hoe kunnen de schuine wanden van een dakkamer geïsoleerd worden?
Alle reacties
Dat zou best kunnen ! Dat hangt af van de opbouw van het dak.
Is er een onderdak geplaatst onder de pannen? Wat voor een ? Is de binnenafwerking reeds gebeurd? Op welke manier ?
Hoe meer informatie je kan geven hoe groter de kans om een goed advies te kunnen krijgen.
Het gaat om een alleenstaande woning, gebouwd 1966-1967 en bewoond sinds 1968.
Van een onderdak is me niets bekend. Voor zover ik kan zien, bestaat het dak uit dakbalken, met daarop pannenlatten; aan de binnenkant is een vezelplaat aangebracht waarop dan bezet is. Ik kopieer uit het lastenkohier:
art. 30 - ISOLATIE MET O.V.B.PLATEN
In geperste rietbouwplaten, rechtstreeks geplaatst op onderkant van roosteringen of kepers van dakwerk. Stevige en zorgvuldige plaatsing.
De isolatieplaten zijn te voorzien op 3cm dikte en voorzien om te bepleisteren met plafonneerwerk. De plaatbreedte (richting van de ijzerdraden) komt evenwijdig met de balken en de lengte (dus rietrichting), haaks onder de balken (dwars van de balken). Bevestiging met speciale spijkers (gegalvaniseerde met brede platte kop om het indringen in het riet te voorkomen) in elke balk of keper op afstand van ongeveer 40cm.
Te voorzien onder de dakspanten en plafonds op gans de oppervlakte van verdieping,
Over meer informatie beschik ik niet...
...Al besef ik dat u misschien/wellicht met vakantie ging, toch verneem ik graag of dit de reden is waarom ik geen verdere reactie krijg op bovenstaande informatie? Tenzij isolatie inderdaad onmogelijk is? Dan verneem ik graag of er enig alternatief bestaat.
Er is een gerenomeerde firma in kampenhoud, Verhoeven. Vraag deze firma om raad. Ik heb reeds verschillende klanten die met Verhoeven samen werkte en tevreden zijn over het werk. De firma is reeds vele jaren aktief in de isolatie sector en heefd een degelijke reputatie.
Dank je, Guido, en excuus voor deze late reactie.
Ik denk dat ik eerst de raad volg van een buurman: een EPC-firma om advies vragen. Die moeten zeker weten wat wel of niet "moet"...
Op http://www.kadaster.be/energiedeskundigen vond çk hierover meer informatie - incl. adressen.
die vezelplaten kan je als onderdak beschouwen....
Hoewel die meestal bovenop het dakgebinte steken en men dan kan isoleren tussen de balken van het dakgebinte op de volledige balkhoogte.... en men die isolatiedekens of isolatieplaten dan tussen die balken klemt.
Je zou dus wel isolatie onder die vezelplaten kunnen aanbrengen, maar de vraag is hoe je die vast kan maken en hoe je daaronder dan een dampscherm vastmaakt...
misschien zo:
Een houten latwerk er tegen vastschroeven op dezelde rij de bevestigingsschroeven der afwerking zitten (die zitten aan de balken hee) maar dan 2 of 3 latten van 5cm dik boven elkaar vastmaken om toch wat dikte te bekomen. Met minerale wol of cellulosevlokken bekom je met een dikte van 10cm wel geen premie van EANDIS/INFRAX, met PIR of Resolplaat (Kooltherm) wel.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan
De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?
Lees meer.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=1b3e47a10e8b4a18a5380848a8776b7e)
Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing
Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?
Lees meer
Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²
Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen