7

Openbaar Onderzoek verkaveling

Nicky Nobel
Nicky Nobel
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Beste,

Is het een procedurefout wanneer de naastliggende percelen te laat werden aangeschreven.  Het openbaar onderzoek was al gestart.  Eveneens stelt de verkavelaar op zijn plan een erfdienstbaarheid voor naar ons perceel, zonder ons in te lichten.  Dienen wij hierover best bezwaar in te dienen of niet?

Mvg

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden

Als de akte (of de compromis) voor uw perceel al getekend is die de erfdienstbaarheid als lijdend erf niet vermeldt dan als de weerga inderdaad bezwaar indienen.  Verkavelaar kan niet eenzijdig erfdienstbaarheden opleggen.  Als de compromis nog niet getekend is maar er wel al een verkoopsovereenkomst is (akkoord prijs, perceel en oppervlakte) dan ook bezwaar indienen.  Als je't nog niet gekocht hebt kan je niets doen want je bent dan geen betrokken partij.

Is die erfdienstbaarheid onmisbaar om de twee andere (ingesloten) percelen toegang tot de openbare weg te verlenen ?  Dan is mogelijk de erfdienstbaarheid "afdwingbaar" mits correcte vergoeding doch (als je al een verkoopsovereenkomst/compromis/akte hebt zou je kunnen gaan procederen op basis van een verborgen gebrek (dit is een gebrek dat de verkoper (=projectontwikkelaar) kende en je niet meegedeeld heeft.  Dergelijke procedures kunnen duur zijn en lang aanslepen.  Weeg pro en contra goed af.

Leg dan het dossier eens voor aan je notaris voor advies.  De exacte vervolgstappen hangen ook af van de situatie : is die erfdienstbaarheid nodig of enkel een "luxe" voor de twee andere percelen.

0
Nicky Nobel
Nicky Nobel
0 3 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt voor de info.  Het is geen ingesloten perceel en zou louter luxe zijn voor zijn verkaveling. Intussen betalen wij wel gemeenschappelijke kosten ivm openbare verlichting, onderhoud (snoeien, sluikstort, sneeuw ruimen in de winter, zout strooien enz.....) Daarom deze vraag.

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
8 jaren geleden

Staat er in uw aankoopakte een bezwarende erfdienstbaarheid vermeld?

0
Nicky Nobel
Nicky Nobel
0 3 Andere particulier
8 jaren geleden

neen staat niets vermeld

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
8 jaren geleden

Dan kan men er niet "zomaar" een erfdienstbaarheid op leggen. Daar zijn ook spelregels voor.

Als de buur een toegangsweg wil, dient hij die op zijn eigen perceel te voorzien.

Maar zoals reeds gezegd: aangetekend en gefundeerd bezwaar aantekenen.

0
Nicky Nobel
Nicky Nobel
0 3 Andere particulier
8 jaren geleden

Hij heeft een ingang aan 3 zijden van de verkaveling, waarom dan nog één over ons perceel.  Ik had al zo'n vermoeden dat het louter proberen was.  Alvast bedankt voor de feedback.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag