Ventilatie systeem d aanvoer van lucht op de wc aangesloten

7

Ventilatie systeem d aanvoer van lucht op de wc aangesloten

benjamin.o
benjamin.o
#Ontwerp · 8 jaren geleden

goeden dag iedereen

wij hebben onze eerste woning gekocht nu een 10maanden geleden.

het ging hier om een voor de staat nog nieuwbouwwoning aangezien deze geen volledig jaar bewoond was door de vorige eigenaars op de dag van verkoop.

nu waren er nog wel wat kleine klujes te doen lampen ophangen verven ....

verven had ik in de eerste maand al gedaan op de trap hal en wc na ( deze wou ik laten doen)

nu heb ik ondertussen de wc geverfd en kwam ik bij het afplakken van de afvoer van het ventilatie systeem er achter dat deze niet afzoog maar lucht inblaast.

dit verklaarde natuurlijk ook dat je op de hal het goed kon ruiken als iemand naar de wc was geweest.

nu was mijn vraag

wie is er aansprakelijk voor deze fout als dit een bouwfout is

wie moet ik hier dan voor aanspreken voor deze fout te herstellen en de kosten hiervan te dragen

valt dit onder een verborgen gebrek of constructie fout

welke regels gelden aangezien wij deze woning gekocht hebben van de vorige eigenaars

alvast bedankt

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1638 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste,

Kan je achterhalen wie de verluchting geplaatst heeft? Als dit door een installateur gemaakt is kan je spreken van een beroepsfout , is het gemaakt door de vorige eigenaar gemaakt dan heeft deze naar best vermogen gewerkt en zit jij met de gebakken peren. Indien het door een installateur geplaatst is geweest , ga je vermoedekijk ook bot vangen omdat deze zijn factuur niet aan jou maar aan de vorige eigenaar gemaakt heeft , als de vorige eigenaar op zijn beurt dan de de betreffende persoon of firma niet in gebreke heeft gesteld dan zal het twijfelachtig worden als je verhaal kunt gaan halen , heb je eventueel een legplan van je ventilatiesysteem om te kijken om je verluchtingsbuis van het toilet om te koppelen van de inblaas naar de afzuig?        

0
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier
8 jaren geleden

Wat bedoel je met "nieuwbouwwoning voor de staat"?  Was het een verkoop onder BTW-stelsel van een nieuwbouwwoning waarop de wet Breyne van toepassing is?  In dat geval heeft de vorige eigenaar ws de voorlopige oplevering gedaan.  Staat dat gebrek daarop?  

Als de verkoper de bouwheer was dan zoals hierboven vermeldt het ventilatiesysteem nakijken.  Mogelijks is t probleem makkelijk te fixen en da s pragmatischer, sneller en goedkoper dan een procedureslag.

0
benjamin.o
benjamin.o
0 2 Bouwer
8 jaren geleden

De installatie is geplaatst door een firma daar hij wel een bouw bedrijf heeft alle werken waar hij niks van afwist heeft uitbesteed. Stroom verwarming ventilatie ramen plaatsen. 

Het is mij niet duidelijk of hij dit persoonlijk of via zijn bouwbedrijf heeft gebouwd

Verder viel de koop onder btw stelsel. ( Volgens de staat is een nieuwbouw woning die minder dan een jaar bewoond is nog steeds nieuwbouw ) dit was bij ons het geval

Het Legplan van de ventilatie ben ik aan het achterhalen aangezien dit nog niet in het pid zat. 

Pid was blijkbaar ook niet volledig in orde. Ben hier mee bezig dit in orden te brengen.

De aanpassing is mogelijk te doen maar dan moet de vloer chap en isolatie er uit in de technische ruimte om aan de verdeel collector's te geraken . . 

0
Nick 61
Nick 61
8 jaren geleden

Dus als ik goed begrijp is de vorige eigenaar een aannemer die het huis gebouwd heeft en in onderaanneming zijn dan de ramen en de nutsvoorzieningen geplaatst (corrigeer me als ik verkeerd ben ) de kans dat hij dan eindverantwoordelijke is lijkt me groot , je kan in de eerste plaats eens een gesprek met hem hebben , praten helpt meestal

0
benjamin.o
benjamin.o
0 2 Bouwer
8 jaren geleden

Hij heeft een bouw bedrijf. Enkel kan het zijn dat hij de woning niet via zijn bouwbedrijf /onderneming heeft geplaatst . Wellicht prive. 

Ik heb hem hier al eens over aangesproken dit omdat hij nog een woning heeft geplaatst naast het genereren dat wij hebben gekocht. En hem gewezen dat hij moest controleren of dat de installatie goed was gebeurd . Dit voor de afwerkings fase ging gebeuren . 

Enkel was de vraag bij wie moet ik zijn voor de kosten . 

Moet ik er zelf voor opdraaien omdat ik de fout niet heb opgemerkt toen ik het huis kocht . 

Het was geen zichtbare fout enkel te ontdekken als je ze af zou plakken 

0
Nick 61
Nick 61
8 jaren geleden

Heb je de facturen van het huis of zijn deze nog in het bezit van de eerste eigenaar? Aan de hand van de facturen moet je dan toch te weten komen wie de verluchting gemaakt heeft en spreek deze er dan over aan. Op je notaris akte staat daar de naam van de verkoper als zijnde privé  of als firma? Indien het erop staat als firma kan je hem laten opdraaien voor de kosten. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag