Muur niet gemeen gemaakt, gemeente acht gebouw vergund... toch nog doen overnemen?

6

Muur niet gemeen gemaakt, gemeente acht gebouw vergund... toch nog doen overnemen?

Yourt
Yourt
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Onze wonig staat op een restant van een voormalig domein, waar lansg alle zijdne stukken van verkaveld werden. Daardoor ligt onze blinde noordgevel nu op de perceelscheiding. En vroeger heeft iemand daar zonder vergunning een garage tegenaan gebouwd (staat op kadaster getekend), en iemand anders later nog een tuinhuis (niet op plan kadaster). Nu wil men een verbouwing gaan doen en wordt gelijk regularisatie gevraagd voor het tuinhuis. De garage is geacht vergund volgens de gemeente. En nu? Blijkbaar werd geen toestemming (geen vergunning) gevraagd om die garage te bouwen, net zo min als dat tuinhuis. Maar wil de status 'vergund geacht' nu zeggen dat ik daar niet meer tegen kan zijn (staat er toch al), maar wel tegen het niet gekende tuinhuis? Kan ik voor die garage nog eisen dat de scheidingsmuur (die uiteraard de mijne is en de eerst gebouwde). Na 30 jaar wordt die geacht gemeen te zijn... zo heb ik ook ergens gelezen. Dus geacht vergund, en geacht gemeen; En geen enkel neergeschreven woor daarover?

1
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Geachte

Het stedenbouwkundige aspect moet en mag los gezien worden van uw rechten uit het burgerlijk recht.

Vraag is in welke zin u zich zou willen verzetten, en - inderdaad - in welke mate intussen wel verjaringsregels spelen...

Astrid CLABOTS

Advocaat 

Alle reacties

0
8 jaren geleden

Onze wonig staat op een restant van een voormalig domein, waar lansg alle zijdne stukken van verkaveld werden. Daardoor ligt onze blinde noordgevel nu op de perceelscheiding. En vroeger heeft iemand daar zonder vergunning een garage tegenaan gebouwd (staat op kadaster getekend), en iemand anders later nog een tuinhuis (niet op plan kadaster). Nu wil men een verbouwing gaan doen en wordt gelijk regularisatie gevraagd voor het tuinhuis. De garage is geacht vergund volgens de gemeente. En nu? Blijkbaar werd geen toestemming (geen vergunning) gevraagd om die garage te bouwen, net zo min als dat tuinhuis. Maar wil de status 'vergund geacht' nu zeggen dat ik daar niet meer tegen kan zijn (staat er toch al), maar wel tegen het niet gekende tuinhuis? Kan ik voor die garage nog eisen dat de scheidingsmuur (die uiteraard de mijne is en de eerst gebouwde). Na 30 jaar wordt die geacht gemeen te zijn... zo heb ik ook ergens gelezen. Dus geacht vergund, en geacht gemeen; En geen enkel neergeschreven woor daarover?

0
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Geachte

Het stedenbouwkundige aspect moet en mag los gezien worden van uw rechten uit het burgerlijk recht.

Vraag is in welke zin u zich zou willen verzetten, en - inderdaad - in welke mate intussen wel verjaringsregels spelen...

Astrid CLABOTS

Advocaat 

0
charlyse
charlyse
8 56 Andere particulier
8 jaren geleden

U hebt blijkbaar last van het feit dat uw gebuur eigenaar is van een onroerend goed behept met een ‘onvergund’ tuinhuis en een “vergund” geachte garage waarvan een muur gemeen is met uw blinde noordgevel.

Ik meen te begrijpen dat het “onvergund tuinhuis” en de “vergund geachte” garage er al staan van in de jaren stillekes.

U moet wel beseffen dat uw gebuur “onschuldig” eigenaar kan zijn en hoogstwaarschijnlijk is; met andere woorden dat hij niet op de hoogte was, is gesteld en / of moest zijn van de onvergunde toestand bij de aankoop van het onroerend goed.

Uw gebuur heeft bijgevolg meer last van de onvergunde toestand en is door de aankoop ongewild instandhouder geworden van een onvergund tuinhuis.

Hij wil verbouwen, een regularisatie aanvragen om in orde te geraken met de regelgeving en daar hebt u dan blijkbaar ook last mee.

Het is de vraag of op uw eigendom ook niets “onvergunds” staat?

0
Yourt
Yourt
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

Ga je me wat aanvallen via insinuaties, Charlyse? Mijn status is ok, er werden twee vergunningen gevraagd en bekomen, en ik heb die; In 1943 en in 1963. Een vergund geacht glazen afdak heb ik met toestemming terug afgebroken (en de oude toestand hersteld). Mijn vraag ging over de buurman. Die ons aansprak dat hij bouwplannen had en er al gelijk aan toevoegde van "zal wel in orde zijn, stond uw muur daar al,...die muur is wel gemeen zeker". Mijn vriendin heeft toen gezegd dat we best eens zouden samenzitten want dat wij die muur ook wel eens willen aanpakken en dat we dat zouden moeten bekijken. Geen reactie meer, plots aangetekend schrijven van de gemeente. Onze woning is het bijgebouw van een vroeger domein, de twee eigendommen van de buurman zijn verkaveld vanuit dat domein; Ik heb daar blauwdrukken van, gekregen van de kleindochter van de eerste eigenaar van het domein. Echt, focus op de vraag en niet op de vraagsteller.

0
Yourt
Yourt
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

Ok,

bedankt. Ik hoop dat we uiteindelijk geen advocaat gaan nodig hebben. Maar buurman spreekt ons eerst aaan en gaat dan plots zogezegd niets meer aan de garage en tuinhuis doen, terwijl hij langs de straatkant gaat slopen en heropbouwen om winkel uit te breiden en woonst bovenop te plaatsen. Blijkbaar is de mogelijke kost van enige serieuze regeling / gemeenmaking / afspraak er te veel aan. Vind ik uiteraard niet ok, want als ik dit laat passeren, gaat hij volgend jaar de garage afbreken en heropbouwen, en het tuinhuis misschien ook (geregulariseerd dan), met verwijzing naar deze aanvraag en waarbij ik dan niets kan doen, alles moet ondergaan. Terwijl het gewoon onze muur is.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag