Afbraak en verbouwing door blote eigenaar. Stedenbouwkundige verplichting. Vruchtgebruiker

3

Afbraak en verbouwing door blote eigenaar. Stedenbouwkundige verplichting. Vruchtgebruiker

Kandidaat-bouwheer853
Kandidaat-bouwheer853
#Ontwerp · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

1.  Moet een blote eigenaar aan de vruchtgebruiker de schriftelijke toelating vragen om afbraakwerken en vernieuwingswerken uit te voeren aan een private woning die door de blote eigenaar kosteloos in gebruik wordt genomen ?

2.  Wie moet de "stedenbouwkundige vergunning" tot afbraak en tot het uitvoeren van vernieuwingswerken aanvragen bij het gemeentebestuur ?    De blote EIGENAAR, de vruchtgebruiker of beide ?

1
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het akkoord van de vruchtgebruiker is evident.  Hij/zij kan immers de "vruchten" niet meer genieten als je t goed afbreekt/vernieuwd.  

Als de vruchtgebruiker onder externe bewindvoering staat moet je akkoord geraken met de bewindvoerder.

Veiligst lijkt mij het uitkopen van het vruchtgebruik vooraleer je de werken aanvat.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het akkoord van de vruchtgebruiker is evident.  Hij/zij kan immers de "vruchten" niet meer genieten als je t goed afbreekt/vernieuwd.  

Als de vruchtgebruiker onder externe bewindvoering staat moet je akkoord geraken met de bewindvoerder.

Veiligst lijkt mij het uitkopen van het vruchtgebruik vooraleer je de werken aanvat.

0
Kandidaat-bouwheer853
Kandidaat-bouwheer853
0 31 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt !

Als wij het goed voorhebben én de vruchtgebruiker heeft géén toelating verleend en er werd daarbij vooral ook géén afbraakvergunning en/of géén stedenbouwkundige aanvraag ingediend of een meldingsplicht vervuld, dan kan er allicht ook sprake zijn van een (strafbaar) BOUWMISDRIJF ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag