Akoestische isolatie luchtgeluid onderburen - oude houten vloer

7

Akoestische isolatie luchtgeluid onderburen - oude houten vloer

T.Vdd
T.Vdd
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Hallo,

We wonen in een appartement in een huis van begin vorige eeuw, op de bovenste verdieping. De vloer is een oude houten plankenvloer, en er is quasi geen geluidsisolatie met de onderburen. Wij horen hen, zij horen ons. Maar zij willen niet isoleren. We zijn op zoek naar een (prijsbewuste) manier om via onze vloer akoestisch te isoleren , dus niet per se contactgeluid te  reduceren, maar eerder luchtgeluid van onderburen te verminderen. (Ik las dat vooral de omgekeerde situatie vaak voorkomt, dat men contactgeluiden naar beneden toe wil reduceren, maar over onze situatie vind ik weinig).

Hartelijk dank alvast voor wie hier enig inzicht in kan brengen. 

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

Het enige wat je dan kan doen is een dikke akoestische isolatielaag plaatsen onder een nieuwe vloer, bovenop de huidige vloer.  Dit stopt dan toch al de rechtstreekse luchtgeluiden die je bereiken via het plafond van de onderburen.  Als je ook de flankerende geluiden, die je bereiken via de wanden (die doorlopen vanuit het appartement van de onderburen naar jullie appartement), dan moet je daar ook voorzetwanden gaan plaatsen met akoestische isolatie in.  Een soort van box-in-box-systeem dus.

www.arcopolo.com

0
T.Vdd
T.Vdd
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Hartelijk dank voor uw reactie. Dat lijken me wel ingrijpende werken, waarbij we ook de deuren moeten afzagen, etc.. Ik las ook iets over het inspuiten van cellulose in zo'n vloer, wat ook een (gedeeltelijke) akoestische isolatie zou geven, en natuurlijk minder ingrijpend is. Of is het akoestisch voordeel hiervan te verwaarlozen..?

Bedankt in elk geval!

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Het is dus een houten plankenvloer op balken. Ik heb op zoek geweest naar een oplossing voor een gelijkaardig probleem nl.  isolatie tussen de balken van een platdak op een houten roostering. Niets gevonden. Probleem is dat tussen de balken onderling er schotten kunnen zitten en leidingen die het inspuiten van eender welke isolatie verhindert.

Hetgeen je kan doen is de plankenvloer verwijderen + houten plinten, isoleren en terugplaatsen. Dit is geen gemakkelijke klus omdat de planken gewoonlijk in elkaar klikken en dan nog eens genageld zijn. Eenmaal je één plank verwijderd hebt is het gemakkelijker voor de rest. Vermoedelijk moet je ook niet alle planken verwijderen maar kan je de holtes op afstand opvullen met (geluids)isolatie als er geen hindernissen in de weg zitten. Gelet op omstandigheden zou ik toch opteren voor een glaswol-isolatie (Isover). Deze isolatie laat zich gemakkelijk plaatsen. Je kan misschien een kamer isoleren en zien (horen) wat het resultaat is.

Bij de werken in elk geval opletten dat je niet naast de balken trapt, want dan kan het onderliggend plafond beschadigd worden.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

Het probleem is echter dat iedere balk, die contact maakt tussen de plankenvloer en het plafond eronder, trilllingen zal doorgeven, waardoor de demping veel beperkter is dan dat je een vloer los houdt van de balken.  Het is het proberen waard, maar ik vrees dat het effect eerder beperkt zal zijn.

www.arcopolo.com

0
erkati
erkati
0 3 Architect
8 jaren geleden

Vraag is hoever je met de geluidsdemping wil gaan. Geluidsdemping heeft als basis de massawet; er is het massa- veerprincipe, enz....

In deze zou ik het als volgt doen: vloerplanken én plinten eruit. Openingen tussen balken opvullen met twee lagen rotswol van verschillende densiteit, 6 cm. normaal, 6 cm. zwaarste densiteit. Hierbij goed opletten dat alle spleten goed worden afgedicht (luchtgeluiden elimineren). Daarop zou ik een " zwevende vloer " leggen waarbij ik wel wil opmerken dat trillingen van beneden naar boven in deze niet zo dominant zijn.

Doch alle beetjes helpen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Als je zou beslissen de plankenvloer op te breken, kan je nadien ook volle OSB-platen in de plaats leggen. Geen spleten en geen piepend/krakend geluid meer wanneer je er op loopt en je moet ook niet meer vlakschuren als je een vynil vloerbekleding wil leggen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag