Dakisolatie juist geplaatst door dakwerker?

6

Dakisolatie juist geplaatst door dakwerker?

Stubru
Stubru
#Isolatie · 8 jaren geleden

Deze week is onze dakwerker begonnen met het vervangen van ons oude dak.

Alles van het oude dak gaat eraf, en alleen het oude houten gebinte blijft behouden want dat is nog in goede staat.

Het nieuwe dak is een sarkingdak.
Op het houten gebinte komen isolatieplaten (enertherm alu nf 120mm), daarop korafleece (blauwe kleur) en daarop komen de panlatten met de dakpannen erop.

Nu heb ik altijd gedacht dat de isolatieplaten goed op elkaar moeten aansluiten zodat de isolatiewaarde van de platen niet verloren gaat.

Vandaag ben ik op zoder gaan kijken na het plaatsen van de isolatie. Ik zie veel kieren en spleten tussen de platen. Hier en daar is de tand afgezaagd van de isolatieplaat en is een dun laatje pur gespoten (+- 2cm), de rest is een "gat" tussen de platen. Kan dit opgelost worden met langs binnen nog pur bij te spuiten in deze gaten? En daar dan zone zilveren tape over? Is er dan een risico voor vocht- of condensproblemen? Of  is het beter dat alle platen eraf gaan en er nieuwe geplaatst worden die wel correct op elkaar aansluiten via het tand- en groefsysteem?

Foto 1: ruimere foto waarop je ziet dat de isolatie niet aansluit
Foto 2: Detail van foto 1
Foto 3 & 4: Detail van foto 1, hier zie je duidelijk dat de platen niet aansluiten, (tand afgezaagd) de blauwe kleur van de korafleece zie je goed. Hier is ook geen pur tussen gespoten

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Amaai, da's weer proper gedaan ! Tot zover de eerste reactie bij het zien van de foto's die je bij je bericht hebt gepost. En die foto's zijn onmisbaar om te beoordelen of het probleem nu groot is of niet.

Eén ding ontbreekt nog in jouw vraag om in te schatten hoe erg dit is : hoe frequent komt dit probleem voor ? Heb je op één plaats die gezien of is het bij haast alle voegen zo erg gesteld met de luchtdichtheid ?

Je opmerking is méér dan terecht : alle voegen en naden moeten lucht- en dampdicht afgesloten zijn van de binnenkant uit. Dat is alvast niet het geval. Ik ben er zeker van dat er nog wat aan kan gedaan worden van de binnenkant uit met elastisch blijvend PUR schuim en alutape, maar je kan je tape al zeker niet doorlopend plaatsen gezien het houtwerk in de weg zit. Het is niet omdat het aan de binnenkant nog opgelost kan worden dat je hier genoegen moet mee nemen. Ook al is dat best in een beleefde vorm, een ingebrekestelling met voorbehoud voor wat je nog niet hebt gezien is hier al op zijn plaats. Je moet niet meteen de juridische toer op, ga meteen in gesprek met de dakwerker, dit is iets wat je niet wil achterlaten als stielman met enige trots voor je beroep.

Hoe is het gesteld met je dakvoet en de zijkanten aan de muren (de plaatsen waar je dak aansluit op de muren). Ik zou daar nog minstens evenveel aandacht aan schenken, want waar je dak over de muur gaat is er vaak maar een dunne lijn om af te dichten. Als ook hier het licht van buiten zichtbaar is dan heeft hij allesbehalve goed werk geleverd en  hoop ik dat je factuur nog niet helemaal betaald is.

0
Stubru
Stubru
0 5 Verbouwer
8 jaren geleden

Dit komt op 2 plaatsen voor, de andere voegen sluiten goed aan op elkaar en daar komt geen licht door.
Ik heb gisteren nog met de dakwerker gebeld, hij zegt dat dit niet anders ging omdat ons dak niet recht is. Hij gaat dit opspuiten met pur en dan is het in orde zegt hij.

Is dit een probleem dat de tape niet doorlopend kan geplakt worden door het hout? Dit ga je toch altijd voorhebben bij een sarkingdak?

De isolatie aan de dakvoeten en zijkanten komt een stuk over de muur omdat wij later onze buitenmuur nog zoeken te isoleren met isolatieplaten met steenstrips. Dit kan dan geplaatst worden tot tegen de dakisolatie. Voorlopig sluit de dakisolatie natuurlijk niet 100% aan op de muur en hier komt nog wat licht door. Ik veronderstel dat men dit ook zal opvullen met pur.

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Volgens de voorschriften van de fabrikant isolatien en mijn dakwerker wordt er eerst een luchtdicht dampscherm op het dak geplaatst (deze heb ik over de muur laten overlappen en op de muur gelijmd). Volledig luchtdicht hierop werd het sarkingdak geplaatst ieder kiertje werd naugezet met flexfoam opgespoten. Dus denk ik dat dit belangrijk is.

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

De dakwerker gaat er in alle geval nogal licht over. Ik begrijp inderdaad best wel dat hij met een scheef dak wat kunstgrepen moet uitvoeren, maar dan zou het met een blauwe elastisch blijvende PUR moeten opgeschuimd worden en zo goed mogelijk afgekleefd. De methode die het beste is, is het voorzien van wachtfolies op plaatsen waar je niet aan kan. Maar het zijn de minderheid van aannemers die dat voorzien.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Klassiek verhaal : het dak is niet recht, daarmee moet de aannemer ook niet recht werken. Als de aannemer begint met de eerste rij op één rechte lijn te leggen, dan volgt de rest vanzelf. Eénmaal men moet corrigeren krijgt men het niet meer goed. Zelfs voor vanzelfsprekende gemakkelijke en eenvoudige werken moet men referenties  vragen en naar hun werk gaan kijken.  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag