Schadevergoeding overschrijden werkdagen compromis

3

Schadevergoeding overschrijden werkdagen compromis

IBEK
IBEK
#Ontwerp · 8 jaren geleden

In een compromis staat er altijd een werkperiode van een aantal werkdagen (vb. 200 werkdagen) te rekenen vanaf een bepaalde datum vermeld. Indien deze periode wordt overschreden moet de SOD een schadevergoeding per dag betalen aan de koper.

Hoe valt dit te controleren als koper? Als koper heb je toch totaal geen zicht op de werkdagen.
Je hebt geen zicht op (De verlofdagen, weerverlet dagen, ...)

Ook spreekt men over werkdagen, wil dit dus zeggen dat de dagen dat er niet gebouwd wordt aan de woning deze dagen niet meetellen voor de einddatum van die termijn?

Bij ons SOD project worden er door de SOD firma verschillende woningen gebouwd binnen de straat waardoor de werken voor ons specifiek huis soms enkele dagen of zelfs in het verleden een maand of 2 stillagen.

Tellen deze dagen dan mee als werkdagen of niet?

Mvg

Alle reacties

0
Backdraft10
Backdraft10
0 9 Andere particulier
8 jaren geleden

Naar mijn mening tellen de werkdagen vanaf het moment dat de bouwwerken aanvatten. Enkel kan de einddatum enigszinds opschuiven door collectief bouwverlof en een aantal regendagen en ik denk door heirkracht zoals moeten wachten op isolatie waardoor de bouw stil valt.

Het beste lijkt me hiervoor contact op te nemen met de SOD en een verduidelijking te vragen. Je sluit een overeenkomst af om tegen een bepaalde periode je woning klaar te hebben mochten enkel de effectief gewerkte dagen aan je woning maar tellen dan zou de SOD de mogelijkheid hebben om vb 2 dagen per maand aan je woning verder te werken en de andere dagen op andere werven of woningen waardoor het 100 maanden zou duren tegen dat je woning klaar is en denk dat dit niet de bedoeling is.

0
Adexcon
Adexcon
0 4 Andere professioneel
8 jaren geleden

In het contract wordt doorgaans duidelijk omschreven wat met een werkdag bedoeld wordt. Voor SOD hanteert men dikwijls 2h/dag neerslag om een weerverletdag te hebben, in andere gevallen 4h/d. De hoofdaannemer beschikt over KMI-tabellen waarop per regio in België de hoeveelheid neerslag per dag vermeld staat, de windsnelheid (gebruik van bouwkraan) alsook de temperatuur (omwille van vorstgevoelige materialen). Van zodra de bouw water-en winddicht staat, kan de hoofdaannemer zich niet meer beroepen op weerverletdagen. Doorgaans bestaat een jaar uit 200 werkdagen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag