2

Houtskelet door en door nat, wat nu?

Mr_Bouwheer
Mr_Bouwheer
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Dag mensen,

ik heb even het forum doorzocht naar soortgelijke draadjes, maar vond niet meteen een draadje waar het al te laat is en wat dan te doen. Dat is mijn situatie. 

Even kort:
- houtskelet buitenwanden, binnenmuren in kalkzandsteen (+ wat beton voor stabiliteit).
- houtskelet is gezet in juni, maar brandweer + isolatieschaarste zorgden er dan plots voor dat de dakbedekking + isolatie anders moest, waardoor niet meer gewerkt werd met een dampscherm
- dan bouwverlof
- toen bouwverlof voorbij was, ontdekte onze globale aannemer dat de dakwerker dan pas aan zijn lang verlof begon
- intussen zijn we 21 september, begint de herfst, en heeft onze woning 3 maanden niet-waterdicht gestaan
- de houten wanden zijn door en door nat. 
- Op bepaalde plaatsen zie je witte afslag (volgens mij residu uit regenwater, zouten?)
- Op bepaalde plaatsen staat schimmel
- in de (toekomstige) babykamer staan zelfs paddestoelen op de muur

We zijn niet zo gelukkig met de stand van zaken, maar zijn zelf iets te veel leek om te weten wat kan en niet kan.

Na een ongeruste mail naar de aannemer stelt deze voor nog even te wachten tot het dak waterdicht is (EPDM komt normaalgezien deze week), en dan de ramen op kip te zetten zodat het wat kan verluchten, goed laten uitdrogen, eventueel wat javel op de muur smeren zodat de paddestoelen weg gaan, en dan is het volgens hem wel allemaal OK.

Ik weet niet in hoeverre dat dat redelijk is, of of ik toch beter een onafhankelijke expert (= iemand die er geen geld aan verliest als er verdere maatregelen worden getroffen) aanstel om even mee te denken over bouwdrogers, ventilatoren, fungicide, vervangen van OSB langs de binnenkant van houtskelet, inspectie en indien nodig vervangen van de rotswol binnen in de houtskelet.

We zijn vrij ongerust, maar lopen een beetje verloren in hoe we nu best verder gaan... hebben jullie tips? 

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

Javel ?  Daar dood je geen schimmels/zwammen mee.  Wel met verdund azijnzuur.

www.arcopolo.com

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag