Houtskelet door en door nat, wat nu?
Dag mensen,
ik heb even het forum doorzocht naar soortgelijke draadjes, maar vond niet meteen een draadje waar het al te laat is en wat dan te doen. Dat is mijn situatie.
Even kort:
- houtskelet buitenwanden, binnenmuren in kalkzandsteen (+ wat beton voor stabiliteit).
- houtskelet is gezet in juni, maar brandweer + isolatieschaarste zorgden er dan plots voor dat de dakbedekking + isolatie anders moest, waardoor niet meer gewerkt werd met een dampscherm
- dan bouwverlof
- toen bouwverlof voorbij was, ontdekte onze globale aannemer dat de dakwerker dan pas aan zijn lang verlof begon
- intussen zijn we 21 september, begint de herfst, en heeft onze woning 3 maanden niet-waterdicht gestaan
- de houten wanden zijn door en door nat.
- Op bepaalde plaatsen zie je witte afslag (volgens mij residu uit regenwater, zouten?)
- Op bepaalde plaatsen staat schimmel
- in de (toekomstige) babykamer staan zelfs paddestoelen op de muur
We zijn niet zo gelukkig met de stand van zaken, maar zijn zelf iets te veel leek om te weten wat kan en niet kan.
Na een ongeruste mail naar de aannemer stelt deze voor nog even te wachten tot het dak waterdicht is (EPDM komt normaalgezien deze week), en dan de ramen op kip te zetten zodat het wat kan verluchten, goed laten uitdrogen, eventueel wat javel op de muur smeren zodat de paddestoelen weg gaan, en dan is het volgens hem wel allemaal OK.
Ik weet niet in hoeverre dat dat redelijk is, of of ik toch beter een onafhankelijke expert (= iemand die er geen geld aan verliest als er verdere maatregelen worden getroffen) aanstel om even mee te denken over bouwdrogers, ventilatoren, fungicide, vervangen van OSB langs de binnenkant van houtskelet, inspectie en indien nodig vervangen van de rotswol binnen in de houtskelet.
We zijn vrij ongerust, maar lopen een beetje verloren in hoe we nu best verder gaan... hebben jullie tips?