Dien ik bij een vrijstaande garage een epdmfolie te plaatsen?

4

Dien ik bij een vrijstaande garage een epdmfolie te plaatsen?

Dakwerken epdm balken
Dakwerken epdm balken
#Fundering · 8 jaren geleden

Zoals hierboven aangehaald vroeg ik me af als ik een epdmfolie dien te plaatsen op mijn funderingsvoet.

ik plaatste zowel dpc 1 als 2 zoals op de foto aangehaald. Foto twee toont aan wat ik bedoel met de epdmfolie ( onderaan).  

Zoja waarom is dit zo hoogstnodig? Ik zou vaak nieuwbouwen waar dit ook niet wordt toegepast. 

Gezien dit op een 700€ zou komen aan materiaal. Vraag ik me dus af als dit nodig is bij een vrijstaande garage die gebruikt wordt als “werkkot”. Ik wil uitaard binnen een paar jaar niet voor onaangename verrassingen komen te staan.  Alvast bedankt

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41068/2074bdc7-3811-4e9f-ae1c-919b12231ed5.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=55eb1986b3ed0b8455629ce6982bd706https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41068/b2e8b015-35a1-44f6-9805-69efa125479e.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=85e028fe400962ed3c3349589bbf4659https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41068/2a094f6b-71de-4594-91aa-0a56edc4dbfd.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8e7ab95abc0bdc4ecf01d51defda3ed8

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1632 Andere professioneel
8 jaren geleden

In plaats van epdm kan je gewoon asfalt op rol gebruiken en die kost je dan iets van een 80 a 100 euro 

Mvg Nick 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

De waterkering Dpc1 is bedoeld om opstijgend vocht in de muur te vermijden. Deze waterkering is noodzakelijk voor zowel binnen- als buitenmuren die in contact komen met de grond. De waterkering DCP2 heeft een heel andere functie: deze waterkering zal je enkel terugvinden bij spouwmuren / buitenmuren. Het water dat bij regen door de buitengevel dringt loopt langs de binnenzijde - spouw - naar beneden. Om te vermijden dat het water naar de binnenmuur zou lopen wordt daar de folie iets hoger aangebracht. Aan de buitengevel zal je dan ook op regelmatige afstand (1m) open verticale voegen zien juist boven de folie om het water af te voeren.

Afhankelijk van het hoogteverschil tussen vloer en het niveau van het terrein kan het zijn dat DCP2 zowel als waterkering voor de binnenmuur dient als voor de waterkering van de buitengevel. DCP1 is dan overbodig.

0
Dakwerken epdm balken
Dakwerken epdm balken
0 4 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt voor de reactie! Maar voor mij is de belangrijkste info ivm epdm... de info van de dpc wist ik al...

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag