4

Verantwoordelijkheid conformiteit stookinstallatie

LI98?
LI98?
#Verwarming & koeling · 8 jaren geleden

Onze nieuwbouw is ongeveer 4 jaar oud. Bij de laatste controle van de gascondensatieketel werd de installatie niet conform bevonden wegens het ontbreken van een onderverluchting in de stookruimte. Nu is het evenwel zo dat de geplaatste ketel zowel in een open als gesloten systeem kan werken en dat geen van de plannen van onze nieuwbouw voorzag in een onderverluchting ( is ook niet mogelijk). Wie had tijdens de bouw moeten opmerken dat enkel een gesloten systeem in dat geval mogelijk was : archtitect of installateur. Geen van beide heeft iets opgemerkt en de installateur heeft een open systeem gemonteerd.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1639 Andere professioneel
8 jaren geleden

Kan je eens  een foto posten van de ketel en eventueel van de ruimte waar hij opgesteld staat dit verduidelijkt meestal veel om een goed advies te kunnen geven . Dat ze je een open toestel geplaatst hebben tart wel de verbeelding . Trouwens de onderhoudsman  dat ook de installateur geweest? Wie heeft de installatie 4 jaar geleden gekeurd?

Mvg Nick 

0
LI98?
LI98?
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Nick,

Dank voor de snelle reactie. Dat het een open systeem is leid ik af uit de vraag om een onderverluchting (bij een gesloten systeem is dit niet nodig, heb ik begrepen). Onze ketel is een Buderus GB162-35 V3.  De laatste controle is gebeurd via Lampiris, net zoals de voorlaatste (waar dan weer geen opmerkingen werden gemaakt).  De initiele controle is gebeurd door een controleur geselecteerd door de installateur.

Ofwel staat er een open systeem en dan moet ik terug naar installateur/architect, ofwel staat er een gesloten systeem en dan wist de laatste controleur niet waar hij mee bezig is.  Ik heb hier geen kennis van en kan het verschil niet zien.  IK heb een paar foto's bijgevoegd. Kun jij hieraan zien of dit open of gesloten is ? Indien niet, hoe kan ik dit zien ?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41239/cv-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cb0e32b0bed1caf5100d0aa02bf07bdbhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41239/cv2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fccd57ae11e01676a1b97201c7c71d49https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41239/cv3-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=682f45ca9dc6a98fc01a89835ad6ba0bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41239/cv4-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=069ec0137ec3dc335e9b3c8571e5ea67
0
Nick 61
Nick 61
222 1639 Andere professioneel
8 jaren geleden

Spijtig genoeg is deze ketel inderdaad als een open toestel geïnstalleerd,  dit kan je zien aan de witte rooster net boven de ketel , hierdoor zuigt hij zijn lucht aan die nodig is voor de verbranding , verder is er een buis in aluminium aangebracht die alleen toelaat om de rookgassen af te voeren. Ik denk inderdaad dat je eens een woordje met je installateur moet gaan doen. Indien je nog een offerte hebt van voor de werken is het misschien aangeraden deze eerst eens te controleren  of deze wel overeenstemt  met hetgene ze je geplaatst hebben . Voor de bestaande situatie is het zelfs noodzakelijk dat je niet alleen een onderverluchting voorziet maar je moet zelfs open doorgangen voorzien tot in de vrije buitenlucht wat voor een nieuwbouw van 4 jaar niet aanvaardbaar is , vindt ik

Iets wat mij opvalt op de laatste foto , de dunste buis zal van je ketel zijn maar de dikke buis is deze misschien van je verluchtingssysteem ? Hopelijk is het dan de buis voor het wegblazen van de vervuilde binnenlucht. Heb je een C of een D verluchting?

Mvg Nick 

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe goedkoper verwarmen? “Flexibel verwarmen met warmtepompen is de toekomst”

Hoe goedkoper verwarmen? “Flexibel verwarmen met warmtepompen is de toekomst”

Flexibel verwarmen met je warmtepomp is volgens energie-expert Sam Hamels van UGent de toekomst. Het kan een manier zijn om goedkoper te verwarmen.

Lees meer

Hou de warmte buiten met deze 10 frisse tips

Hou de warmte buiten met deze 10 frisse tips

Warmt je woning op door de zomerse temperaturen? Door de warmte buiten te houden kan je het in huis een aantal graden laten zakken. We geven je 10 tips.

Lees meer

Je woning verwarmen met een kachel of haard? Ontdek welke mogelijkheden je hebt

Je woning verwarmen met een kachel of haard? Ontdek welke mogelijkheden je hebt

Je woning gezellig verwarmen doe je met sfeermakers als kachels en haarden. Van brandstof over werking tot prijs en onderhoud: ontdek onze complete gids.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag