Isolatie appartementsgebouw uit de jarezn 780 - betonskeletbouw

5

Isolatie appartementsgebouw uit de jarezn 780 - betonskeletbouw

maur
maur
#Isolatie · 8 jaren geleden

Ik ben eigenaar van appartement in appartementsgebouw met 7 verdiepingen ( 55 appartementen) - betonskeletbouw. Terrassen voor- en achteraan. Geen spouwmuren. Idee van 2 kopgevels te isoleren; heeft dit zin?  Is het mogelijk om later volledig te isoleren?  Is dat te verwijzenlijken en loont het nog de moeite om zo een oud (slecht onderhouden gebouw) te isoleren?

Graag hierop een uitgebreid antwoord en indien mogelijk verwijzigen naar artikels in dit verband.

Carmen

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
8 jaren geleden

Wat is je jaarlijks verwarmingsbudget en de oppervlakte?  Met bv 1.200€ per jaar aan verwarming duurt het een eeuwigheid vooraleer de investering terugbetaald is.  

Door isolatie zal je daarvan een (klein) deeltje besparen want de meeste buitenschil zijn ramzn..  Als de gevels nog goed zijn is t ws "verstandiger" om eerst de ramen te vernieuwen als dit nog niet gebeurd is. 

0
maur
maur
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Dank u Chris voor uw reactie

Zoals ik reeds gemeld heb is het skeletbouw in beton. De terrassen voor- en achteraan maken een geheel uit met de vloeren  De ramen zijn buitenkant in aluminium, binnenkant in hout. Tot over enkele jaren was het zo dat, indien men dubbele beglazing wou, deze diende geplaatst te worden in de bestaande ramen. Nu mag men nieuwe ramen steken die een gelijkaardig uitzicht hebben als de oude.
Door de constructie van het gebouw zijn er overal koude bruggen.
Isoleren van de kopgevels is gestemd op een vergadering waarop ik niet aanwezig kon zijn door operatieve ingreep; het punt stond ook niet op de agenda en op mijn verzoek werd het op de volgende agenda geplaatst, maar is zonder uitleg voorgesteld als stemming tot bekrachtigen van de vorige stemming.

TOESTAND 
Er zijn maar 14 eigenaars die aanpalend zijn en er enig voordeel kunnen uithalen; hoe het op de eerste vergadering voorgesteld is weet ik niet maar volgens mijn echtgenoot is de gevel waarvoor men het zogezegd nodig achtte, in goede staat; de andere gevel werd gewoon bijgenomen om een gezamenlijke betere prijs te bekomen.  Men mag stellen dat ongeveer de helft van de 14 aanpalende appartementen NIET OVER dubbele beglazing beschikken.

Er zijn nog andere werken goedgekeurd (bv dakisolatie).
Er zijn ook nog andere werken die zullen moeten uitgevoerd worden (die dringender zijn).

Ik stelde mijn vraag in functie van het volgende:
- de ene eigenaar na de andere  verkoopt zijn appartement wegens TE HOGE LASTEN.
- er zijn jonge eigenaars-bewoners waarvoor de lasten te zwaar zullen zijn
- voor de mede-eigenaars geen gevaar te lopen dat zij moeten opdraaien voor de mensen die niet kunnen betalen, is er voor de eigenaars die niet over het nodige kapitaal beschikken een mogelijkheid van toetreding tot een lening bij de bank gestemd.

Ons gebouw bestaat uit 6 kolommen, ik woon in het midden, dus persoonlijk heb ik geen enkel voordeel bij de isolatie van de kopgevels.
Een isolatie van de andere delen later zie ik absoluut niet als een optie (mogelijk? prijskaartje? Zin?)

Graag uw reacties.

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
8 jaren geleden

Voor dergelijke werken is een drie-vierde meerderheid nodig.  Als de basisakte dit anders stelt dan moet de basisakte aangepast worden aan de wet op de mede eigendom.

Werd die 3/4e meerderheid bereikt toen het punt de tweede keer behandeld werd en op de agenda stond wetende dat een meerderheid van de appartementen er geen baat bij heeft en dus hopelijk tegengestemd heeft ?   

Indien ja dan kan je tot vier maand na de beslissing bij de vrederechter de beslissing aanvechten indien je afwezig was of "neen" stemde.  Het lijkt mij idd niet redelijk om koudebruggen weg te nemen voor appartementen die nog enkel glas hebben.  Voorts lijkt de kost disproportioneel voor de isolatiewinst als de gevels nog OK zijn.  Als de werken positief beslist worden moet gans de VME betalen.  Ook zij die er geen nut van hebben.  Da s ook zo voor t dak en terraswerken (behalve meestal vloer en balustrade)

De dakisolatie is verplicht.  Daar kan je niet onderuit.

Mogelijks gaat de syndicus z n boekje te buiten, ...

Appartementen uit de jaren 70/80 hebben veel kosten.  Dat reflecteert zich in "lage" verkoopprijzen.  Jonge kopers zijn zich idd er niet altijd van bewust dat er hoge kosten zitten aan te komen en dat het reservefonds veelal niet gespijsd is ...

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

als men gevel wil isoleren, moet men dit over hele oppervlakte en de balkons mee inkapeselen anders worden dit koudebruggen.
dakisolatie gaan vooral de eigenaars van bovenverdieping van genieten. Hetzelfde voor diegeen die wel/geen isolerende vensters hebben.  Tenzij de verwarmingskosten in gelijke delen verdeeld wordt over alle apartementen.
Als men het goed wil doen zijn dit inderdaad serieuze kosten en zeker een terugverdientijd van 10jaar.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag