Badkamer warm dak - vraag over dampscherm

4

Badkamer warm dak - vraag over dampscherm

DEM1889
DEM1889
#Isolatie · 8 jaren geleden

Hallo,
Ik wil het dak van mijn badkamer vervangen en isoleren, maar ik maak me zorgen over de locatie van het dampscherm (zie foto warm dak).
* Boven de badkamer is niets meer, dus gewoon buitenlucht.
* Ik zal het dakbeschot vervangen door platen (groene spaanplaat of osb)
* Ik wil hierop PIR platen leggen, daarbovenop roofing.

Volgens de afbeelding komt het dampscherm bovenop de dakplaten (dakbeschot)?
Maar als ik nu douche is de ruimte gevuld met erg vochtige lucht,
Zal dat vocht dan niet gaan circuleren tussen de balken en dakbeschot?
Ik zou denken dat het vocht er makkerlijk komt maar moeilijk weg raakt??

Kan iemand mij helpen alstublieft?
Vriendelijke groeten

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/41437/warm-dak.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d2ce89bd5704edb3f94d80b73c49d80c

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat er vochtige lucht circuleert is geen probleem zolang de vochtige lucht (gasvormig) niet gaat condenseren (vloeibaar wordt). En condenseren gebeurt tegen een kouder vlak of voorwerp. Doordat er een dampscherm onder de isolatie ligt (aan de warme kant dus) kan die vochtige lucht niet raken aan een koud vlak en zal die dus ook niet condenseren (overgaan in waterdruppels).

Als daarbij ook de badkamer voldoende geventileerd wordt dan zal de vochtigheidsgraad in de gehele badkamer, ook in het plafond, altijd maar van korte duur zijn.

Je moet je dus geen zorgen maken !

0
DEM1889
DEM1889
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Ok bedankt Charel voor de uitleg, dan zal het wel goed komen.
Vriendelijke groeten 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

eigenlijk wordt nooit een gewoon dampscherm gebruikt bovenop de houten bevloering van een plat dak. (ik heb zelf enkel platte daken, kan t weten). een gewoon dampscherm is veel te dampopen! Zelfs PE bouwplastiek is nog te dampopen hiervoor, en bovendien kan houdt er op PE geen enkele lijm: hoe kan je dan je PIRplaten kleven?

Traditioneel wordt op je dakbeplating standaard een dunne ondergrondroofing of een EPDM gekleefd waarop je dan je PIR-isolatieplaten kleeft. En daarboven dan de afdichtingsroofingslaag ofwel een EPDM (gaat 3x zo lang mee: 30 tot 50jaar).
in tegenstelling tot een hellend dak waarbij de buitenkant een dampopen onderdak is ondfer de pannen, wordt bij plattedaken dus dubbel op safe gespeeld op vlak van waterdichting

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag