Mag de buurman zijn muur isoleren als de isolatie 16,5 cm over mijn perceel komt ?

4

Mag de buurman zijn muur isoleren als de isolatie 16,5 cm over mijn perceel komt ?

Mystic
Mystic
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Mijn buur zijn huis is een verdiep hoger dan het mijne.
De zijmuur van dit verdiep komt uit aan mijn plat dak.
Nu is mijn buur deze muur aan het laten isoleren.
Het is wel zijn muur.
Isolatie en betonplaten.
De totale dikte van dit alles is 16,5 centimeter.
Nu is mijn vraag, hoe dik mag deze muur worden geisoleerd.
Want hij komt wel 16,5 over mijn perceel.
Moet ik daar eerst toestemming voor geven.
Moet hij mij vergoeden.
Hij heeft dit trouwens ook allemaal laten uitvoeren zonder dat wij er iets van wisten.
Hij zij dat hij alleen maar dakwerken ging uitvoeren.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hij mag dit NIET zonder uw toelating en eventueel passende vergoeding.  Vele mensen denken dat het principe dat zowat alle gemeentes toepassen voor voorgevels - nl 10-15cm isolatie op openbaar domein aanbrengen - ook voor zijmuren van toepassing is.  Dit is NIET zo

Als de isolatie op zich je niet stoort zou k vergoeding vragen voor de "afgepakte oppervlakte", dit notarieel laten acteren en ook eisen dat uw plat dak hierop aangepast wordt.  

Als je die isolatie niet ziet zitten eerst per AS de verwijdering vragen (desnoods best geschreven door een advocaat) en als dat niet helpt naar de vrederechter.

Mocht je t tolereren en later zelf een verdieping willen optrekken dan moet de buur op zijn kosten de isolatie verwijderen.

Natuurlijk wel overwegen of een goede burenverstandhouding overweegt op de strikte regels.  

0
Mystic
Mystic
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Dank u wel voor de snelle reaktie !

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

De muur is naar alle waarschijnlijkheid opgetrokken op de perceelscheiding t.t.z. de helft van de muur staat op uw terrein, de andere helft op dit van uw buur.

Het gemeenschappelijke deel van de muur (tot en met uw plat dak) is van beiden eigendom, ieder voor de helft. Het boven het plat dak  uitstekende deel is enkel eigendom van uw buur. Hij staat dus ook in voor het onderhoud van de muur: een slecht onderhoud zou kunnen resulteren in vochtinfiltratie in de onderliggende ruimtes. Plaatsen van isolatie en bijhorende bescherming tegen regen (crepielaag of leien) moeten dus eerder gezien worden als  een noodzakelijk onderhoud van de muur. Anderzijds kan ik mij moelijk voorstellen dat u enige blijvende hinder van de isolatie zal ondervinden. Het spreekt vanzelf dat u, indien u zou aanbouwen, het recht hebt om de isolatie en bekleding te verwijderen, maar u zal ook uw aandeel in de waarde van de muur moeten betalen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag