5

Brandveiligheid dampkap

caroline18151
caroline18151
#Ventilatie · 8 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Dag allen, 

Ik woon recent in een nieuwbouwappartement en had enkele vragen over mijn dampkap. Het lijkt mij dat mijn dampkap in verbinding staat met alle andere dampkappen in het gebouw, aangezien ik ook hun geur binnenkrijg. Mijn vraag is nu welke implicatie dit heeft op de brandveiligheid binnen het gebouw? Aangezien alle dampkappen met elkaar in verbinding lijken te staan zal alle rook toch ook mijn appartement binnenkomen als er in een ander appartement brand is?

In mijn dampkap zit geen terugslagklep of brandveiligheid. 

Bedankt voor de snelle reactie! 

1
Kris M
Kris M
594 3498 Andere particulier
8 jaren geleden

Die terugslagklep zit in zo'n "motorloze dampkap" doch iedereen moet natuurlijk zo'n "motorloos" exemplaar gebruiken.  Zo'n gewoon flapperend terugslagklepje voldoet niet voor degelijke afsluiting.  Als er medebewoners zijn die een blazende dampkap geïnstalleerd zouden hebben dan wordt mogelijks door de "kieren" geur binnengeblazen.  Als dit zo is dit op de VME brengen voor regularisatie door de individuele eigenaars die dit foutief installeerden. 

Kijk na of de centrale afvoer altijd opstaat : recente systemen worden geprogrammeerd op hoog debiet gedurende de "kookuren" en daarbuiten op lager debiet.  De permanente afzuigonderdruk is van belang.

Geuren kunnen natuurlijk ook via deuren en kieren binnenwaaien. 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Gemeenschappelijke dampkapafzuiging komt (veel) voor in nieuwe appartementsgebouwen. Elke "dampkap" is dan voorzien van een terugslagklep die aan- en afgezet kan worden.  Buurman mag natuurlijk géén gewone dampkap met afzuigventilator plaatsen doch moet een "motorloze dampkap" plaatsen (met ingebouwde klep)  Googel eens "motorloze dampkap".

0
caroline18151
caroline18151
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Wil dit dan zeggen dat ik gewoon een terugslagklep moet installeren? 

0
Kris M
Kris M
8 jaren geleden

Die terugslagklep zit in zo'n "motorloze dampkap" doch iedereen moet natuurlijk zo'n "motorloos" exemplaar gebruiken.  Zo'n gewoon flapperend terugslagklepje voldoet niet voor degelijke afsluiting.  Als er medebewoners zijn die een blazende dampkap geïnstalleerd zouden hebben dan wordt mogelijks door de "kieren" geur binnengeblazen.  Als dit zo is dit op de VME brengen voor regularisatie door de individuele eigenaars die dit foutief installeerden. 

Kijk na of de centrale afvoer altijd opstaat : recente systemen worden geprogrammeerd op hoog debiet gedurende de "kookuren" en daarbuiten op lager debiet.  De permanente afzuigonderdruk is van belang.

Geuren kunnen natuurlijk ook via deuren en kieren binnenwaaien. 

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Dag allen, 

Ik woon recent in een nieuwbouwappartement en had enkele vragen over mijn dampkap. Het lijkt mij dat mijn dampkap in verbinding staat met alle andere dampkappen in het gebouw, aangezien ik ook hun geur binnenkrijg. Mijn vraag is nu welke implicatie dit heeft op de brandveiligheid binnen het gebouw? Aangezien alle dampkappen met elkaar in verbinding lijken te staan zal alle rook toch ook mijn appartement binnenkomen als er in een ander appartement brand is?

In mijn dampkap zit geen terugslagklep of brandveiligheid. 

Bedankt voor de snelle reactie! 

Indien er geen brandklep of brandmof geplaatst is aan de dampkapzijde, dan zal dit niet opgelegd geweest zijn voor het desbetreffend gebouw. Rook kan dan op deze manier verspreiden tussen de woonblokken indien er geen afzuiging (gemeenschappelijke extractor (?)) actief is.

Daar alle dampkappen verbonden zijn met elkaar, veronderstel ik dat er 1 gemeenschappelijke extractor bovenaan het gebouw voor de gehele dampkap-afzuiging zorgt. Zolang er onderdruk is in dit hoofdkanaal, zou je langs deze weg geen geurhinder mogen ondervinden.

Het probleem is soms dat bepaalde bewoners een dampkap met motor voorzien en zo het afgestelde systeem verstoren, door hun persoonlijke dampkapafzuig a.h.w. in dit hoofdkanaal te drukken, waarbij geuren via dampkappen van medebewoners verspreid kunnen worden.

Terugslagkleppen functioneren vrij goed als ze nieuw zijn. Echter op termijn zullen ze vervuilen  en minder goed (of niet) functioneren (w.o. door vetafzetting - ondanks aanwezige dampkapfilters).

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke ventilatieventielen heb je nodig voor een gezond binnenklimaat?

Welke ventilatieventielen heb je nodig voor een gezond binnenklimaat?

Hoe kies je het beste ventilatieventiel? Tips voor natte en droge ruimtes, installatie, onderhoud en een optimale luchtkwaliteit in jouw woning.

Lees meer

In de kijker: all-in one ventilatiesysteem dat tot 40% energie bespaart

In de kijker: all-in one ventilatiesysteem dat tot 40% energie bespaart

Slim, compact en zuinig: met dit plug & play-ventilatiesysteem bespaar je tot 40% energie.

Lees meer

Is ventilatie verplicht bij renovaties van oudere woningen?

Is ventilatie verplicht bij renovaties van oudere woningen?

Ontdek wanneer ventilatie verplicht is bij renovaties en hoe je zorgt voor een gezond binnenklimaat in oudere woningen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag