Oude isolatie dak met glaswol
Jaren geleden hebben we de zolderverdieping geisoleerd met glaswol.Hoe weten we nu of dit voldoet aan de normen?Op www mijn dak ziet het gedeeltelijk blauw.
Oude isolatie dak met glaswol
Jaren geleden hebben we de zolderverdieping geisoleerd met glaswol.Hoe weten we nu of dit voldoet aan de normen?Op www mijn dak ziet het gedeeltelijk blauw.
dan weet je reeds het antwoord: dan is het gedeeltelijk fout (wellicht doordat men vroeger niet veel aandacht besteedde aan details bij isoleren en dampscherm).
De isolatiedikte kan je nog moeilijk vaststellen zonder een stuk ervan los te maken, maar aangezien je dit zelf gedaan hebt, zou je wel nog aankoopfacturen kunnen hebben of een isolatierestje.
Vroeger plaatste men meestal geen dampscherm, werden de ALUkraft-flenzen van de isolatierol gewoon geniet op de verticale dakbalken en meestal niet eens tape op die naad. En de lambdawaarde van die glaswol was toen 0,040 (nu bestaan er vele waarden in de handel).
berekening van R= dikte (in cm) gedeeld door 100 gedeeld door lambda, en goed geïsoleerd is tegenwoordig R=5, bij passiefhuizen loopt dat op tot R=10.
Maar zoals hierboven gezegd staat of valt de echte efficiëntie met het nauwkeurig aanbrengen aansluiten van die glaswol, een onderdak erboven zonder openingen, en een goed dampscherm onder het geheel. Dus zelf kritisch inspecteren en waar nodig verbeteren van het bestaande geheel zou ik hier aanraden.
Als je echter in je achterhoofd speelt met de gedachte nog wat bij te isoleren, moet het huidige dampscherm wel weggenomen vooraleer extra isolatielagen bij te plaatsen met daaronder dan een nieuw dampscherm. Als dus blijkt dat je oude glaswolisolatie zo'n flensdekens met alukraft-laag als dampscherm kan je dit laagje er moeilijk afhalen zonder de isolatie te beschadigen....

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?
Lees meer
Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.
Lees meer
Ontdek alle opties voor dakrenovatie, inclusief prijzen, premies, regels, isolatie, valkuilen en slimme tips. Voor platte en hellende daken.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen