3

Lawaaihinder dichtslaande deur oplossen?

Jozefien79
Jozefien79
#Ramen en deuren · 7 jaren geleden

Graag jullie advies over het volgende probleem.

Ik heb een gelijkvloers appartement waarvan de slaapkamer grenst aan de gemeenschappelijke hal. Tussen de inkomhal en de gang is een (gemeenschappelijke) deur met deurdranger (zo'n veer waardoor de deur vanzelf dichtvalt heet blijkbaar zo). Als deze deur dichtslaat, is dit zo goed te horen in mijn slaapkamer (trouwens ook in de rest van het appartement) dat ik hier wakker van word. Het geluid plant zich waarschijnlijk voort door de gemeenschappelijke muur. Omdat dit contactgeluid is, zou het aan mijn kant alleen op te lossen zijn met zwevende vloeren, plafond etc. Dus grote werken waarvan ik niet zeker ben dat het ook zal helpen. Trouwens ook het geluid van de sleutel in het slot en de deuropener (zoemer) is héél goed te horen.

Nu vroeg ik mij af of het  niet mogelijk is, de gemeenschappelijke deur zelf akoestisch te "ontkoppelen". Bvb door de deur eruit te halen, deurgat wat groter maken, soort van isolatie errond, en dan de deur er terug in.

Denken jullie dat dit mogelijk is? Zal het ook helpen? Wat voor soort materiaal moet er dan gebruikt worden als isolatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Dat is een hele ingreep dat u voorstelt en waarbij de kans op beterschap onzeker is. Hetgeen al eens helpt is om te beginnen zorgen dat de deur soepel sluit : niet sleept, dat de dagschoot (schuine vlak) van het deurslot geölied is alsook het klepje van de elektrische deuropener zodat de deur vlot in het slot gaat. Als er ruimte is, zonder het sluiten te bemoeilijken, rubberen stootdopjes in de deuropening kleven.

Komt daarna de deurpomp zelf : de keuze en kwaliteit is zeer belangrijk. Voor de werking van de deurpomp wordt gebruik gemaakt van een vloeistof (gewoonlijk op basis van olie) en deze is zeer temperatuursafhankelijk t.t.z. als u de afstelling van de deurpomp  tijdens de winterperiode uitvoert zal die in de zomer niet meer voldoen (de deur zal hard dichtslaan). Stelt u in de zomer de deurpomp af dan zal bij kouder weer de deur niet meer volledig sluiten. Dus enkele keren per jaar bijstellen.

Neem een deurpomp die krachtig genoeg is, zodat u niet teveel snelheid aan de deur moet geven om zich te laten sluiten.

Soms is de enige oplossing de deurpomp verwijderen en dat de deur manueel wordt gesloten. Maar dan heb je terug mensen die de deur hard dichtslaan of anderen die de deur open laten staan (kerkgangers).

0
Jozefien79
Jozefien79
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Bedankt voor je tips.

Spijtig genoeg zijn de meeste zaken die je voorstelt al geprobeerd, zonder succes...De deurpomp is een tijd verwijderd geweest (was een beetje beter, maar dikwijls werd ze toch nog te hard dicht gedaan), dan werd er een nieuwe geplaatst. De nieuwe pomp sluit zachter als de oude, maar ik word nog altijd wakker. Buren met een hetzelfde probleem hebben al rubber dopjes geprobeerd maar ook zonder veel resultaat. Omdat ik ook last heb van de zoemer en het openen van de deur (zeker via automatische opening, dus zonder de sleutel te gebruiken), dacht ik aan een meer ingrijpende maatregel. Alternatief is dus mijn slaapkamer isoleren maar hier is de slaagkans nog kleiner zou ik denken.

Oja, ik vind van mezelf dat ik een vaste slaper ben. Oordopjes zouden natuurlijk ook kunnen helpen, maar dat lost het probleem in mijn ogen niet echt op.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bescherm je woning met een zonwering voor buiten: werking, soorten en prijs

Bescherm je woning met een zonwering voor buiten: werking, soorten en prijs

Je woning beschermen tegen oververhitting doe je met een zonwering voor buiten. Kies je voor screens, rolluiken of een overkapping? Wij maken je wegwijs!

Lees meer

7 tips om je garage te beveiligen tegen inbraak

7 tips om je garage te beveiligen tegen inbraak

Je garage inbraakproof maken? Kies een geschikte garagepoort en beveilig je garage zorgvuldig tegen inbrekers met deze tips.

Lees meer

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

Kies de perfecte voordeur: ontdek materialen, stijlen, prijzen en tips voor onderhoud. Alles wat je moet weten in één handig overzicht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag