2

Wie is aanbouwende in dit geval?

MrButtons
MrButtons
#Ontwerp · 8 jaren geleden

We bouwen een halfopen gebouw. Onze buren hebben hun bouwaanvraag voor ons ingediend maar zij zijn volledig zelfbouw bezig. Hierdoor zijn wij eerder boven dan hun. Er moet nu een stuk van de gemeenschappelijke muur afgewerkt worden aan onze kant op de bovenste verdieping. Bij ons staat deze muur al, bij onze buren nog niet. In de bouwvoorschriften staat dat de afwerking van de gemeenschappelijke muur moet betaald worden door de aanbouwende.

Wie is in dit geval de aanbouwende? 

- Degene die de bouwaanvraag als eerste heeft ingediend

- Degene die de muur als eerste gebouwd heeft

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
8 jaren geleden

De situatie is mij niet geheel duidelijk. Halfopen bebouwing wil zeggen dat er een scheidingsmuur is tussen beide gebouwen. Vroeger was dit één muur van 14 tot 28cm dik waarvan het midden perfect op de perceelscheiding stond. Degene die eerst bouwde zette de scheidingsmuur voor de halve breedte op de grond van zijn buur. Hier was het logisch dat degene die aanbouwt tussenkomt in  50% van de waarde van de muur voor de aangebouwde oppervlakte. Tegenwoordig, mede door de EPB-problematiek en geluidsisolatie, zal men eerder geneigd zijn dat elke bouwheer zijn"scheidingsmuur" op zijn terrein bouwt tot enkele cm vóór de perceelscheiding. Tussen beide muren komt er een laag geluidsisolatie en/of thermische isolatie. Het gemeenschappelijke deel beperkt zich hier tot de isolatie.

In elk geval is het verkeerd te denken dat degene die het eerst de gemene muur bouwt, de muur volledig zal terug betaald krijgen van zijn buur. Hoogstens voor de helft afhankelijk van de aangebouwde oppervlakte. Zoals ik uit uw tekst kan opmaken is er geen gemeenschappelijke muur, maar bouwt elk zijn eigen muur tegen de perceelscheiding.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag