14

Lucht/Water // Bodem/Water // Gas

KenP
KenP
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Beste,

Wij staan op het punt om te bouwen maar geraken er maar niet uit welke energiebron we zouden aanschaffen. We hebben lange tijd zitten opteren voor diepteboringen in de grond aangezien we prijs gemaakt hebben om te bouwen met X (aangepast door moderator, zie forumregels).

Hun dochterbedrijf doet aan geothermie waardoor je als je met hun samenwerkt 25% korting krijgt op de boringen, de pomp en de vloerverwarming. Alles samen kwamen we hier neer op een kostenplaatje van 29.000€ inclusief btw. Vooral door de kortingen tochwel een verleidelijk bedrag om te investeren. Maar toch blijft 29.000€ veel geld natuurlijk. Wetende als ik informeerde bij een plaatser van vloerverwarming deze mijn woning en die van men broer  (2x half open bebouwing) kon leggen voor 5000€/man inclusief btw (bouwfirma = 7900€ inclusief btw en 25% korting verrekend). 

Ok nu buiten dat gerekend ben ik terug andere pistes gaan afgaan. Een kameraad van me zit in een relatief nieuw gebouwde woning (7 jaar geleden gezet) met een aansluiting op gas en VV. Betaald in de maand 70€ en 0€ aan elektriciteit dmv zonnepannelen. 70€ in de maand lijkt me nu precies niet het bedrag om dan bevoorbeeld extra te gaan investeren in warmtepompen? Huizen worden alsmaar beter geïsoleerd wat natuurlijk gunstig is op het stoken. 

Maar toch ben ik nu toch aan het overwegen om een Lucht/Water systeem te zetten, alé dat denk ik toch de laatste paar dagen... Maar ik ben niet overtuigd dat dit syteem de vloerverwarming aankan EN het sanitair water van warm water kan voorzien. Zijn er mensen die me dit kunnen bevestigen omdat die zelf zo'n systeem hebben of gewoon omdat het bv installateurs zijn. 

Dit is zo'n moelijke beslissing, de laatse 2 maand en ik geraak er maar niet aan uit welk verwarmingssysteem we moeten kiezen.

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

Ik heb een huis van 2,5 jaar oud met een EPB van 26, zonder PV panelen verrekend (met PV panelen= EPB -17). Met 7000kWh opbrengst heb ik al mijn volledig elektriciteits verbruik gedekt. Verwarming met Lucht-water warmtepomp. Geen gas of andere energiebron in huis. Waarom iedereen nog gas aanraad is mij een raadsel. Denkt men dat de prijs van aardagas niet zal stijgen? Nederland gaat de gasproduktie al afbouwen, de prijs zal daarom zeker stijgen. Kerncentrales sluiten, gascentrales in de plaats, gas verwarming aangeraden door de overheid, gasverbruik zal stijgen en dus ook de prijs. Op lange termijn is gas niet de oplossing. Spijtig dat prosumententarief en binnenkort niet meer terugdraaiende meter onze inspanningen met groene energie verpesten.

Om de vraag over het verbruik van de circulatiepomp: naar gelang het debiet 25 tot 75Watt. pompen die continu draaien (6000 uur/jaar) geeft 150 tot 450kWh.

Een tip: als je toch een bodem warmtewisselaar plaatst, gebruik dat water ook om de ventillatie voor te verwarmen in de winter of te koelen in de zomer.

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Natuurlijk gaat de aardgasprijs stijgen, ... en als iedereen overgeschakeld is naar elektriciteit zal de prijs van elektriciteit stijgen 

eens we allen onafhankelijk energie opwekken zullen we hierop worden belast ...

Ik volg toch ook de redenering om de markt (installatie/energie/prijzen) zoals reeds aangegeven per 15 jaar te bekijken...

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Om de vraag over het verbruik van de circulatiepomp: naar gelang het debiet 25 tot 75Watt. pompen die continu draaien (6000 uur/jaar) geeft 150 tot 450kWh.

Super! Bedankt!

dacht dat dit zwaardere pompen waren, vandaar mijn vraag ...

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is een warmtepomp een goede keuze bij renovatie?

Is een warmtepomp een goede keuze bij renovatie?

Ga je renoveren? Dan moet je beslissen op welke manier je je woning zal verwarmen. Is een warmtepomp het overwegen waard?

Lees meer

5 cruciale fouten die je niet mag maken bij de plaatsing van zonnepanelen

5 cruciale fouten die je niet mag maken bij de plaatsing van zonnepanelen

Ontdek vijf veelgemaakte fouten bij zonnepanelen die je later veel geld en gedoe kunnen kosten. En hoe je ze vermijdt!

Lees meer

Heb jij nog genoeg zonnepanelen? Zo bereid je je voor op de toekomst

Heb jij nog genoeg zonnepanelen? Zo bereid je je voor op de toekomst

Volstaat jouw zonnepanelen-installatie nog? Ontdek of uitbreiden of vernieuwen slim is bij stijgend verbruik en elektrificatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag