chape in oud huis. Wat kiezen?
Mijn living en eetkamer ziijn twee in elkaar lopende ruimtes. De vloer bestaat uit wat ze noemen "boerentegels", vierkante, iets groter dan de breedte van een A4 blad. Deze zijn door een vorige eigenaar met wat cement vastgelegd. (precies bollen cement, dus niet een volledige laag cement. De voegen zijn zo'n dikke centimer breed.
Nu, deze tegels beginnen los te komen, en op een paar plaatsen, zijn de licht verzakt. De tegels zijn ook versleten.
Ik heb eens gezien onder zo'n tegel, wat er onder zat. Dat is dus wat cement, en daaronder iets wit,een stof dat meegeeft. ik veronderstel een soort isolatie. Hoe dik? Geen idee.
Onze living is redelijk vol (zetels, tvkast, bureau) evenals de eetkamer, met drie "antieke" kasten en een redelijk zware tafel.
Mijn problemen :)
Het is een rijhuis, ik denk dat de fundering van de buitenmuren niet echt het van het is. Ik zeg dit, omdat ik al gelezen heb, om niet bijvoorbeeld een serieuze laag beton te gieten in een huis, omdat dit te veel druk zet op de muren...
Belangrijker, welk meteriaal kan ik gebruiken voor te "chappen" (chape te gieten). En is dit mogelijk is "delen" te doen, zodat ik een deel van de meubels kan opzij schuiven van de living naar de eetkamer (voor zover mogelijk), en andersom.
Ik weet ook natuurlijk als alles buiten kan, dit het beste zal zijn, dit dit lijkt wel moeilijk te verwezenlijken... Als het echt niet anders kan...
En welk materiaal natuurlijk. beton, gewone chape, enz...
Nu is't waarschijnlijk dus een laag isolatie en wat cement met tegels erop. Als ik met een schroevendraaier door de isolatie steek, voel ik geen harde ondergrond. ('t is wat moeilijk om al wat meer weg te doen nu).
Iemand een idee, of ongeveer hetzelfde meegemaakt?
Bedankt alvast,
mvg,
stefan