Geen vergunning gekregen voor twee gesloten bebouwing door PIDPA

6

Geen vergunning gekregen voor twee gesloten bebouwing door PIDPA

Miserie
Miserie
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Beste,

Onlangs kocht ik een grond voor 2 gesloten bebouwing.  De verkoper was zeer overtuigd dat dit zeker mocht. 

ik ging ook langs bij de gemeente en dit was geen probleem. 

Tot ik de aanvraag deed voor de vergunning. Blijkbaar is er een riolering van Pidpa onder de grond en mag ik hier niet twee huizen op bouwen maar een wel één half open bebouwing. 

Hoe kan ik dit aanvechten? Ooit iemand al dergelijk zoiets meegemaakt? 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Stond die ondergrondse erfdienstbaarheid (stuk openbare riolering) dan niet in je aankoopakte van de grond ?

Indien niet - wat me zou verwonderen want de nutsvoorzieningsmaatschappijen maken systematisch notariële aktes op van erfdienstbaarheden - kan je schadevergoeding / ontbinding van de koop proberen bekomen (via dure gerechtelijke weg) indien je kan aantonen dat dit een verborgen gebrek is (Dit is een gebrek dat de verkoper kende doch niet gemeld heeft)

k Vrees dat er weinig tegen deze weigering te beginnen is tenzij je PIDPA kunt overtuigen om (op uw kosten) de riolering te verleggen op openbaar domein.  Als dit al doenbaar is ...

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vraag bij PIDPA ook het document op waaruit blijkt dat zij een erfdienstbaarheid bezitten voor hetgeen zij claimen. Best mogelijk dat het om  foute plannen gaat of foute aflezing van de plannen. Hieruit zou ook duidelijk moeten blijken dat er niet boven de riolering mag gebouwd worden.

Zijn er reeds aanpalende woningen die er op wijzen dat  een halfopen bebouwing het meest aangewezen is, of zijn er reeds wachtgevels tot op de perceelscheiding?

0
Miserie
Miserie
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste Kris,

Ik heb zitten zoeken maar nergens vind ik een melding ivm PIDPA in de akte en al de rest van de papierwerk. Mss toch is langs een advokaat gaan en horen of ik iets kan doen? Bedankt alvast voor uw moeite! Groetjes,

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Al eens bij Pidpa geïnformeerd? Zij zouden u ook moeten kunnen antwoorden - en informatie uit de eerste hand geven. Zij hebben immers die opmerking aan stedenbouw bezorgd.

0
charlyse
charlyse
8 56 Andere particulier
7 jaren geleden

Mogelijks was de verkoper van de grond  hiervan niet op de hoogte en is de erfdienstbaarheid eveneens niet opgenomen in zijn aankoopakte. Heeft de verkoper voorafgaand aan de verkoop een attest "stedenbouwkundige inlichtingen én notariële inlichtingen aangevraagd bij de gemeente? Mogelijks geeft de gemeente u hierop een antwoord.

Het lijkt mij heel logisch dat een verkoper positief antwoord op een vraag of op de betreffende percelen bijv. een tweewoonst mag worden gebouwd temeer dat u van de gemeente ook een positief antwoord hebt gekregen. Wanneer de gemeente u een positief antwoord geeft, waarom zou een verkoper van de gronden dan dat niet doen. 

Allleszins is het sowieso de taak van de behandelende notaris om de notariële inlichtingen voor dit perceel te raadplegen; zodoende moest hij toch hiervan op de hoogte geweest zijn (indien deze  ondergrondse erfdienstbaarheid in een notariëele akte  is vastgelegd en opgenomen in de desbetreffende databank) en moest de erfdiensbaarheid in uw aankoopakte opgenomen zijn.

Best is ook de notaris "aangetekend" aan te schrijven - een ondergrondse erfdiensbaarheid behoort tot het luik "notariële" inlichtingen. Inlichtingen over o.a. erfdienstbaarheden, worden bijgehouden in een databank waar notarissen toegang toe hebben. Het is dus de vraag of die erfdienstbaarheid al dan niet in deze databank is opgenomen. Zo ja vanaf welke datum.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag