7

Oude gevelbarsten probleem?

Rje
Rje
#Muren · 7 jaren geleden

Hallo,

Ik ben recent verhuisd naar een jaren '50 woning in de stad.
Tien jaar geleden zijn er renovatiewerken uitgevoerd.
Daarbij is ook de voorgevel aangepakt, met een grijze verf cementlaag(?) op de bakstenen.
Nu zie ik dat daaronder barsten in de voorgevel moeten gezeten hebben, zuidkant.
Na de werken zijn het geen “open” barsten meer, maar jeziet dat de onderliggende bakstenen dus barsten vertonen.
Vooral verticaal. 
De gevel helt ook lichtjes over, het is een hoog huis, neem iets van max. acht cm op tien meter, vergeleken met de rechter buur, niet met de linkerbuur die een even hoog en breed huis heeft. 

Iets om bezorgd over te zijn?
Veel dank,

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik zou eens een stabiliteitsingenieur laten langskomen om eea na te kijken.    Muren worden rechtgehouden door bv horizontale vloerbalken en ijzers of door betonnen vloerplaten.  Jaren 50 is een beetje de overgang tussen houten vloerbalken en betonnen balken.  

Een typische oorzaak is een slechte schuindakconstructie (in hout) of foutief weggenomen balken om zolderruimte te creeren.  De schuine balken duwen de muren open als de horizontale krachtcomponent niet “gevangen” wordt.

0
Rje
Rje
0 3 Verbouwer
7 jaren geleden

De constructies zijn in hout gemaakt, dat klopt. Weggenomen lijkt me niets. Maar vermoedelijk heeft de architect die de renovatie uitgevoerd heeft 10 jaar geleden dit ook nagekeken? Of ga ik hier van te veel goede wil uit?

0
Rje
Rje
0 3 Verbouwer
7 jaren geleden

Ik heb wat foto’s: hier van de vroegere barsten (links boven de deur en rechts boven venster)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/42309/2260b781-87ce-41f4-8e54-deb4ead167c3.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2ecf7fd7128cd352f9b4274f3537257ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/42309/5fcf3a44-505f-4e3e-8981-75787a2b2c36.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cf2a9cad61f17d3eb72a0e92cef46e49
0
Rje
Rje
0 3 Verbouwer
7 jaren geleden

En van de overhelling. Twee gecombineerd om het duidelijk te maken

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/42310/1e6cc49f-0933-41e3-83ab-77bcb2a46e35.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=24b1ce5cb4c688cfc911ef36eb830ff2
0
Kris M
Kris M
7 jaren geleden

k Kan alleen maar herhalen om professioneel advies in te winnen.  Zelfs in 1950 konden ze recht metsen. Als er muren niet haaks staan is er iets mis. Was er bij de renovatie 10 jaar geleden wel een architect ? ...

0
Kris M
Kris M
7 jaren geleden

k Kan alleen maar herhalen om professioneel advies in te winnen.  Zelfs in 1950 konden ze recht metsen. Als er muren niet haaks staan is er iets mis. Was er bij de renovatie 10 jaar geleden wel een architect ? ...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Wil je je woning snel isoleren én tegelijkertijd afwerken? Dan zijn sandwichpanelen geschikt. Ontdek meer over de voordelen, prijs en plaatsing.

Lees meer

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Ontdek alles over gevelplinten: wat ze zijn, de voor- en nadelen, materialen, stijlen, prijzen en handige plaatsingstips.

Lees meer

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag