Trap niet conform plan, kan ik voorl. oplevering weigeren?

2

Trap niet conform plan, kan ik voorl. oplevering weigeren?

SZ
SZ
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Besten,

We hebben een met onze project ontwikkelaar een overeenkomst volgens wet De Bruyne. We hebben een discussiepunt om een trap van 1ste naar 2de verdieping. Hier onder een context.

In dit overeenkomst staat oa;

Artikel  1 1.1.  Plan  en  Lastenboek 

De  Verkoper  verbindt  zich  er  toe  het  in  deze  overeenkomst  omschreven  gebouw  te  laten  bouwen overeenkomstig  de  nauwkeurige  plannen  en  de  gedetailleerde  bestekken  die  zijn  aangehecht  in bijlage,  en  dit  voor  zover  er  in  onderhavige  overeenkomst  niet  rechtsgeldig  werd  van  afgeweken.

1.3.  De  indeling  van  het  gebouw

Het  gebouw zal  bestaan uit   gelijkvloers:  hal,  wc,  leefruimte,  keuken,  berging/wasplaats,  tuinberging 1ste  verdieping:  nachthal,  toilet,  slaapkamer  1,  slaapkamer  2,  slaapkamer  3,  badkamer,  berging 2e  verdieping:  zolder

In het lastenboek staat;

Type trap, voorzien volgens plan, een gesloten 2/4-draaitrap.

De projectontwikkelaar vroeg ons echter om doc van leverancier trap te ondertekenen en we hebben dit ook gedaan gedurende bouw woning. Maar hierop stond dat basispakket trap van project een dubbel kwart draai trap is (zonder tekening of nieuw plan).

Naar onze mening heeft de project ontwikelaar een foute basipakket trap doorgegeven aan de leverancier.

Door deze fout is de berging niet meer afgesloten en enkel via deur betreedbaar maar ook via traphal (dus niet volgens plan). Tegels berging lopen over naar hal, ... omdat er geen scheidingsmuur is.

Mogen we deze trap weigeren? Mogen we voorlopige oplevering weigeren?

Zie bijlage voor plan en foto vanuit berging.

Alvast bedankt voor advies

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/42314/screenshot20171207-215908.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b468f59b75e43a12ce53cf332f809675https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/42314/20171207131806resized.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=35be226e0cca8f9e636b64783259cddb

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Op het plan zie ik géén scheidingsmuur aan de andere kant van de trap (boven de "220") doch had de trap moeten beginnen in het deurgat. Dan nog zou het open geweest zijn.  Ik zou geneigd zijn een bijkomende deur te plaatsen.  Anders een Gyproc wandje dat schuin meegaat met de trap.  Wandje is vrij ingewikkeld qua constructie omdat de trap draait.

Een voorlopige oplevering weiger je niet.  Dit dient om de nog uit te voeren verbeteringswerken (zichtbare niet afgewerkte dingen en beschadigingen) af te spreken.  Je zou kunnen proberen bekomen om het stukje gangvloer te vervangen door bergingsvloer als je zou beslissen om een bijkomende deur te plaatsen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag