Opschuren plankenvloer met verf met handschuurmachine?

4

Opschuren plankenvloer met verf met handschuurmachine?

verbouwertje33
verbouwertje33
#Vloeren · 7 jaren geleden

Iemand ervaring met het opschuren van oude plankenvloeren? Je kan daarvoor grotere machines huren maar is nogal duur en ik beschik niet over een wagen. Dus vroeg ik me af of je ook houten vloeren met enkele lagen verf erop kan afschuren met een handschuurmachine, zie; https://www.gamma.be/nl/assortiment/l/gereedschap/elektrisch-gereedschap...

Ik weet dat dit veel langer zal duren maar tijd heb ik de komende weken genoeg Ik kan het machinetjes later ook nog voor andere klussen gebruiken dus de aanschafkost is zeker niet verloren. Vroeg me gewoon af of zo'n kleiner machinetje geschikt is voor een oppervlakte van ongeveer 30m² en of je er een even goed resultaat kan mee bekomen dan met een grotere schuurmachine. En kies ik dan best een vlakschuurmachine, excentrische schuurmachine, bandschuurmachine, of ...? Alvast bedankt voor de tips!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
7 jaren geleden

Met een bandschuurmachine, beginnend met grove korrel (80), lukt het nog een beetje.  Vorig jaar zo n 16m2 gevitrifieerde (verniste) parket gedaan op een dag.  Met vlakschuur is er geen beginnen aan.  

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Het is onbegonnen werk. Het resultaat zal niet noemenswaardig zijn. Vooreerst zijn de planken lichtjes omhoog gekomen aan de naden. Wil je een mooie effen plankenvloer dan moet je dat allemaal afschuren. Met een klein handschuurmachientje gaat het zeer lang duren, vele vellen schuurpapier verbruiken en daar het  geen eigengewicht heeft moet je ook hard drukken tijdens het schuren.

Het beste huurt u een bandschuurmachine, gebruikt voor parketvloeren e.d., en begin je met een grove korrel schuurband, 40 of zelfs minder (24). De handelaar zal u zeker advies kunnen geven. Nadien met steeds fijnere korrel van schuurbanden werken. Schuur steeds in de langsrichting van de planken. 30m² schuren is natuurlijk niet veel en je moet ook rekening houden dat met een bandschuurmachine een strook aan de zijkanten toch nog met een ander machine moet gebeuren.

Als tussenoplossing zou je een roterend kantenschuurmachine  kunnen huren (schuurschijven 17cm diameter - 1250 Watt). Bij Eurorent kost dit 18€ per dag. Daar zou je ook het beoogde resultaat kunnen mee bekomen.

0
Raf1
Raf1
1 14 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste oplossing is enkele uurtjes met de woodboy en het is in orde.

Grts raf

Hoor het graag als u hulp zou nodig hebben hiermee

Nieuwe vloer leggen? Ontvang gratis offertes!

Nieuwe vloer leggen? Ontvang gratis offertes!

Laat je vloer plaatsen door experts en geniet van het beste resultaat. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: waterdicht parket voor de badkamer

In de kijker: waterdicht parket voor de badkamer

Wil je parket in de badkamer? Kies dan voor dit 100% waterdicht parket met innovatieve coating. Zo blijft je parketvloer tot 72 uur bestand tegen vocht.

Lees meer

Tegelvloer renoveren: hoe pak je het aan? Enkele tips & tricks

Tegelvloer renoveren: hoe pak je het aan? Enkele tips & tricks

Hoe renoveer je een bestaande tegelvloer? Kan je de bestaande vloer gewoon behouden of komt er breekwerk aan te pas? Hier zijn enkele tips & tricks.

Lees meer

Internationaal onderzoek onthult onze poetsgewoontes én onze excuses om niet te kuisen

Internationaal onderzoek onthult onze poetsgewoontes én onze excuses om niet te kuisen

Ontdek waarom we kuisen, wat onze favoriete excuses zijn en wat we het meest poetsen. Kärcher's onderzoek onthult verrassende schoonmaakgewoontes.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag