Volle muur isoleren en koudebrug voorkomen

23

Volle muur isoleren en koudebrug voorkomen

Kennyquintens
Kennyquintens
#Isolatie · 7 jaren geleden

Heb onlangs een oude hoeve gekocht en wil deze gaan verbouwen. Alle muren zijn volle muren van +35cm en dus ongeisoleerd. Nu willen we deze gaan onderkappen en depa tussen plaatsen om het opstijgend vocht tegen te gaan en tevens de buitenmuur isoleren en een nieuwe gevelsteen voorplaatsen. 

Echter zit ik nog met een vraag hieromtrent, wat met de koudebrug van de binnenmuur (oude buitenmuur) die nog contact heeft met de grond. Vormt deze geen koudebrug, indien ja kan ik deze tegen gaan door yton blokken te gebruiken bij het onderkappen? En hoe dik moeten deze dan minstens zijn, voldoet het om een van 10cm dik op zijn platte kant er tussen te plaatsen waardoor er dus 10cm yton tussen de binnenmuur zit net onder de depa?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

Kenny,
als je vloer met muren, ramen en dak vergelijkt qua energieverliezen, heeft de vloer er mss 10% en wanden 30% en dak 50%... en jij hebt duidelijk 4 muren hee... en woonruimte heeft er al 3 (bij mijn huis v 1935 trouwens ook). Dat muren veel beter dan een vloer geïsoleerd worden is echt geen ontwerpfout...
Nu ja, als je vloerverwarming wil, mag je die vloerisolatie niet helemaal veronachtzamen. En ik zou nooit voor gespoten PUR gaan om velerlei redenen. PIRplaten waarop de vloerverwarming vastgemaakt wordt, lijkt me het meest logisch en zorgt voor minst warmteverliezen, zeker bij zo een kleine vloeropbouwhoogte. Een isolerende chape gaat te weinig isoleren tenzij je in huizen waar grote diktes van zo'n chape toegepast worden, en zeker te weinig voor je beoogde vloerverwarming.

Sowieso heb je grote inertie (traagheid) met zo een dikke muren, en vloerverwarming reageert ook traag. Persoonlijk vind ik dat groot warmtebufferend vermogen een voordeel. Een paar koude dagen of een aar snikhete dagen zullen niet echt voelbaar zijn binnen
.
En waarom zou een warmtepomp niet rendabel zijn??? Een met boring niet, inderdaad, geen geothermisch systeem (= aarde-water). Maar lucht-water-warmtepomp is heel prima, ik overweeg dit ook hier want moet dan geen rookgas-afvoerpijp installeren.
En je warmwater kan 2/3 van het jaar via zonneboiler doen.
Extra muurverwarming in badkamer is goed idee, omdat beschikbaar vloeroppervlak in badkamers meestal niet voldoende is en muurvww sneller reageert. Of een radiator, maar dan een lagetemperatuurradiator die op zelfde temperatuur kan opereren van je vloervww.

Wat de stal op je plan/schets betreft: die heb je buiten het zogenaamd beschermd gedeelte gehouden, dus buiten het volume dat je isoleert... Als je daar geen woonfunctie hebt (in geval van garage, schuur/opslagplaats, echte stal) hoeft dat niet geïsoleerd hee.

en je vraag over verwarming helemaal beantwoordend: ik ben huis van 1935 aan het isoleren, en woon er al jaren dus moet intussen wel verwarmen (maar steeds minder, haha). En gebruik alleen de gaskachel. Ik isoleer alles zoals passiefhuizen. En opteer op m'n platdak voor 20m² zonneboiler-heatpipesysteem met buffervat voor sanitairwarmater en aparte buffer voor mijn c.v. allicht zal ik nog heel weinig moeten bijverwarmen, enkel in de donkerste winterdagen allicht. Wellicht wordt dit dus een nul-energie-huis/villa.
Moest ik maar een paar ruimtes hebben zoals jou zou ik in ieder een goedkope lucht-lucht-warmtepomp (zogenaamd omgekeerde airco) plaatsen, maar grote convectoren stonden er al sinds 1976 en het huis is bovendien enorm gecompartimenteerd.

Vriendelijke groeten.
Carol.

0
Kennyquintens
Kennyquintens
0 9 Verbouwer
7 jaren geleden

Carl

Al heel erg bedankt weer voor die zeer uitgebreide info.

Wat de vloer betreft, als ik met PUR platen werk zou ik eerst moeten chapen (5cm) om de leidingen en dergelijke weg te werken, daarna de pur (6cm) erop en dan weer een 7a8 cm chape incl vloerverwarmingsleding en daarna de tegel (2cm). Voldoet die 6cm pur dan om aan voldoende isolatie te komen? Vandaar dat mijn keuze eventueel naar 10a11cm van die isolatiechape ging.

Voor de warmtepomp zit je eerst met de investering van je warmtepomp en daarna het verbruik wat gemiddeld 5a6 kW is wat leidt tot het plaatsen van zonnepanelen wat dus op zijn beurt weer leidt tot een prosumenten tarief van 5a600€ op jaar basis, dit stook je niet op aan gas op een jaar lijkt me. Vandaar dat ik een warmtepomp niet rendabel vindt.

Voor de stal kan ik dus gewoon werken met een openspouw aangezien ik de facede steen dien door te trekken en de tussenmuur tussen stal en woongedeelte isoleer?

Het hele project is groter dan de huidige situatie maar om het budgetair draaglijk te houden is het nu enkel een klein deel van het project. Slechts eerste deel van de vierkantshoeve.

Met vriendelijke groet,

Kenny

0
Pilotjoe
Pilotjoe
0 4 Verbouwer
6 jaren geleden

Beste Kenny,

wij zitten in soortgelijke situatie. Zijn de werken al voltooid en nog enige tips?

grtn

0
Kennyquintens
Kennyquintens
0 9 Verbouwer
6 jaren geleden

De werken zijn nog steeds bezig aangezien ik enkel op zondag hieraan verder werk.

extra tips heb ik dus nog niet.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
6 jaren geleden

de stal: ik vermoed dat je die als garage of bergruimte zal gebruiken?
zolang je er niet in woont, of in werkt voor meerdere uren na elkaar, zou ik die ook niet mee isoleren... maar als je daar ook verwarming wil, ja, dan wel hee...
.
qua verwarming staan er vele ecologische opties open. Zelfs gasverwarming wat qua investering nog steeds goedkoper is dan een warmtepomp. Maar enkele vallen weg bij vloerverwarming (bvb. een pelletkachel of een lucht-lucht-warmtepomp kan niet op vloer/muurverwarming)

ik zet ze even in volgorde van investeringskost (het goedkoopste eerst):
- gascondensatieketel (kies geen te grote)
- lucht-water-warmtepomp
- pelletketel.

al deze systemen werken bovendien samen met een zonneboiler. Daarvoor bestaat nog steeds een hoge premie! Als je een zonneboiler van +-10m² vacuumbuizen/heatpipes hebt met 100L buffervat, zal je wellicht bij jouw isolatieniveau daarmee kunnen volstaan om te verwarmen tijdens het tussenseizoen en op zeer zonnige winterdagen.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
6 jaren geleden

een isolatiechape isoleert bijna niet in vergelijking van een isolatieplaat. Dat is een mooi verkoopspraatje om je extra dikke chape te verkopen omdat die dan zogezegd zou isoleren

0
Pilotjoe
Pilotjoe
0 4 Verbouwer
6 jaren geleden

De werken zijn nog steeds bezig aangezien ik enkel op zondag hieraan verder werk.

extra tips heb ik dus nog niet.

Dag Kenny,

bedankt voor de snelle respons. Het onderkappen interesseert mij enorm.

Wij moeten langs binnen isoleren. Onderkappen zou ik overwegen wanneer ik voor aan-buitenmuur-sluitende isolatie opbouw zou doen. Injecteren als er nog luchtspouw zou komen (soort box in box). 

grtn 

0
Kennyquintens
Kennyquintens
0 9 Verbouwer
6 jaren geleden

Het onderkappen is wel volledig gedaan. Rondom rond en de binnenmuren zijn volledig gedaan.

in totaal een 75lopendemeter ongeveer (35cm dik) hieraan zijn we toch even bezig geweest maar was het werk zeker waard om een degelijke isolatie en droge muren, en iets degelijker en permanenter als injecteren.

0
Pilotjoe
Pilotjoe
0 4 Verbouwer
6 jaren geleden

Het onderkappen zou ik moeten laten uitvoeren... ik denk dat dit een te groot budget zal zijn voor ons.

jullie volle muur is eigenlijk binnenmuur geworden met afwerking ertegen?

grtn

0
Kennyquintens
Kennyquintens
0 9 Verbouwer
6 jaren geleden

Idd buitenmuur is binnenmuur geworden en nu komt er hier isolatie en een nieuwe façade voor.

als je het moet laten uitvoeren wordt dit idd een dure grap.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag