4

Tweede zekeringskast

Wouter Daenen
Wouter Daenen
#Elektriciteit · 7 jaren geleden

vanuit de hoofddifferentiaal van 4P 40A 300mA gaat deze naar het tweede differentiaal van 4P 40A 30mA en enkele zekeringen 

Daarna vertrekt er een kabel via een zekering (4P 32A 4x6mm2) naar de tweede zekeringskast boven.

Deze kast is volledig aan vernieuwing toe. Ik heb hierbij een voorbedrade kast gekocht op zelektro.be .

Op deze kast staat op het begin een differentiaal van 4P 40A (en deze verdeelt dan naar andere zekeringen en naar de tweede differentiaal van 30mA voor de badkamer e.d.

Mag ik van de hoofddiff 300mA naar de 30mA terug naar de 300 mA in de tweede zekeringskast?

Of wat moet hier verander worden? Hoop niet te veel.

mvg, 

Wouter

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een verliesstroomschakelaar van 300mA  opnemen in een kring die reeds beveiligd is met een verliesstroomschakelaar  van 30mA heeft geen nut. Evenzo met  de verliesstroomschakelaars van 30mA.

Om toch enigzins een gespreide selectiviteit te bekomen  met de verliesstroomschakelaars van 30mA kan je best  de vertrekkende kabel naar zekeringenkast 2  via zijn bestaande automatiasche zekering  32A-4p aansluiten op de algemene verliesstroomschakelaar 300mA in kast 1. 

In kast 2 verwijdert u best  de verliesstroomschakelaar 300mA-4p aangezien deze geen nut heeft in  het circuit dat reeds beveiligd is met 30mA.

Bij mijn weten staat er in het AREI  welke kringen met een verliesstroomschakelaar  moeten beveiligd worden van maximaal 300mA  en welke kringen met maximaal 30mA . 

Op zich voldoet uw huidige installatie maar het kan wel aanleiding geven tot verwarring en eventueel latere foutieve ingrepen.

0
Wouter Daenen
Wouter Daenen
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Mag ik dan in kast 1 die van 30mA overbruggen of weghalen? , want die wordt gebruikt voor in kast 2 zogezegd , maar daar heb ik die andere van 30mA zitten voor de badkamer en wasmachine en zo. In kast 1 is niks nodig van 30mA

Mag die van 300mA niet blijven in kast 2 ? anders moet ik zoveel kabels vernieuwen en/of verplaatsen . Dan beveiligt deze toch alles van kast 2 ? En die andere van 300mA in kast 1 beveiligt alle zekeringen in kast 1

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als de diff. van 30mA in kast 1 alleen kast 2 voedt dan kan je deze verwijderen. Je kan de diff. van 300mA in kast 2 laten staan maar bij verlies zal zowel diff. in kast 1als in kast 2 afslaan daar de diff. in kast 2 achter de diff. in kast 1staat.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Een thuisbatterij krikt het zelfverbruik van de door jouw zonnepanelen opgewekte stroom op. Maar welke thuisbatterij moet je kiezen? Dit zijn de types.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag