6

Schatter aanklagen

lesley2018
lesley2018
#Ontwerp · 7 jaren geleden

We hebben onlangs bezoek gekregen van een schatter om onze woning te schatten. 

In zijn verslag vergelijkt hij ons pand met woningen die reeds enkele jaren geleden werden verkocht, verder gebruikt hij woningen met minder dan de helft qua oppervlakte.

Resultaat dat onze woning op een veel lagere waarde (zeker 150 000 euro) geschat wordt dan de vraagprijs.

Kan ik een schatter aanklagen? Wat zijn mijn rechten?

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
7 jaren geleden

En wat is het "gevolg" van deze lage schatting? Is die schatting bindend?

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Verkopers hebben nogal eens de neiging om de waarde van hun onroerend goed te overschatten.  'k Heb niet geschreven dat jij de waarde overschat; dat weet ik niet. 

Als je zeker bent van je stuk en je wil een schattingsverslag om aan potentiële kopers te geven stel dan een tweede schatter aan voor een tweede schatting en vergelijk ze.  Je kan ook enkele immokantoren laten komen en er de push van't verkoopspraatje bijnemen.  Weet wel dat velen bewust (veel) te hoog inschatten in de hoop een makelaarsopdracht binnen te halen.  Heb wat dat betreft positieve ervaringen met kleine makelaars uit de streek van verkoop.

Als - wat Gery vraagt - de schatting min-of-meer bindend is (bv uitkopen huis nav scheiding) dan al zeker een tweede schatting vragen als je zeker bent van je stuk.

Aanklagen ?  Bij wie ?  Puur hypothetisch zou je een zaak moeten inleiden bij de vrederechter omdat je vindt dat je schade geleden hebt.  Als de vrederechter de zaak ontvankelijk verklaart zal hij een expert aanstellen (door u voor te schieten) die een rapport van zijn bevindingen zal maken ter oordeling van de vrederechter.  Zo'n zaak opstarten is zinloos. 

Een schatting heeft 2 aspecten :

1. De waarde van de grond ifv ligging (landelijk, residentieel in de buurt van een stad, openbaar vervoer, uitzicht, ....)  en type van grond (bouwgrond, ? achterliggende bosgrond/landbouwgrond).  Misschien heb je een groot perceel doch met achterliggende bos- of landbouwgrond.

2.  De restwaarde van het gebouw.  Er is minwaarde tov de geschatte nieuwbouwkost door leeftijdgebaseerde sleet.  Bij oudere huizen zijn meestal minimaal de technieken te vernieuwen of nagenoeg waardeloos (incluis keuken/badkamer) en zijn er dak- deur- en raam- en isolatiewerken te voorzien.

Daarmee bepaalt hij een waarde bij vrije verkoop, bij vrijwillige openbare verkoop en bij gedwongen openbare verkoop (laagste waarde)

Regiogebonden grondprijzen kan je vlot terugvinden.  Nieuwbouwbudget voor dezelfde oppervlakte eveneens.  Minwaarde is ouderdomsgebonden en functie van eventuele uitgevoerde structurele werken.

Geef anders eens een indicatie van streek, ligging, grondoppervlakte en of alles bouwgrond is, type huis & oppervlakte, ouderdom want 150.000€ verschil is wel veel als uw schatting realistisch was.  Heb de laatste jaren wel wat vastgoed verkocht en mijn schattingen zaten altijd in de buurt van het uiteindelijke verkoopsbedrag en/of schatting kleine makelaar (en schatting door schatter voor eentje)

0
lesley2018
lesley2018
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Bedankt voor uw duidelijke uitleg.  

Waarom ik die schatting eveneens niet ok vind is omdat diezelfde schatter mijn woning 10 jaar geleden, toen was die volledig onbewoonbaar, voor 20 000 minder schatte dan nu. Dit kan toch niet. Ik denk niet dat ik mijn woning overschat. Ik heb weet van 2 gelijkaardige woningen op mijn straat die aan deze prijs of wat hoger verkocht werd.

De schatting is niet bindend, ik ben vrij om een nieuwe schatter aan te stellen. Mijn vraag is eerder heb ik zelf geen rechten. Is een schatter vrij te doen wat hij wil en kan?

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
7 jaren geleden

De schatting is niet bindend

Dan is er toch geen probleem? Enkel dat u betaald hebt voor een slechte sschatting.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Uw huis staat te koop met een vraagprijs die 150.000€ boven de schatting ligt.  Als u van die waarde overtuigd bent dan wacht je gewoon 6 maanden : als er geen kandidaat bezoekers zijn noch ernstige biedingen ontvangen werden dan zal je weten of de schatter al dan niet een beetje gelijk had.

Ik begrijp dat je volgens jezelf 130.000€ meerwaarde door renovatie gerealiseerd hebt (150.000 - 20.000€).  Daar de woonprijzen de laatste 10 jaar niet echt spectaculair gestegen zijn (behoudens regionale verschillen) staat dit gelijk met een totale renovatie : gestript tot op de baksteen, alle technieken vernieuwd, nieuw schrijnwerk & dak etc.  Is dit zo ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag