Spouwmuurisolatie door geregistreerd aannemer: ene zegt wel, andere niet

6

Spouwmuurisolatie door geregistreerd aannemer: ene zegt wel, andere niet

HenryMiller
HenryMiller
#Isolatie · 7 jaren geleden

Ik heb een huis van 1935 met één spouwmuur (zuidwestkant). Ik wilde graag spouwmuurisolatie, liet 3 geregistreerde aannemers komen en... hoor 3 verschillende verhalen. De eerste: geen probleem, premies geen probleem. De tweede: spouw net dik genoeg, uitvoering geen probleem, premies wel probleem. De derde: een twijfelgeval, zou het niet doen.

Dus ja, als leek... wat moet ik nu doen ? De aannemers in kwestie zouden een objectief oordeel moeten vellen maar dat is duidelijk niet het geval. Bestaat er ergens onafhankelijk advies ?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Een eerste en belangrijkste voorwaarde is dat de spouw minimaal 5 cm moet zijn om in aanmerking te komen voor de premie. De aannemer zal bij het opmaken van zijn offerte eerst de spouw inspecteren. Afhankelijk van zijn appreciatie kan hij oordelen dat bij een spouw smaller dan 5cm toch kan geïsoleerd worden, maar je geen recht hebt op premies. Ik denk dat 4cm zowat het minimum is omdat de kans op niet gevulde ruimtes toeneemt en dus ook de kans op vochtinfiltratie toeneemt.

Andere voorwaarden zijn de maximum hoogte (+- 20m) en geen geglazuurde gevelsteen.

0
HenryMiller
HenryMiller
1 16 Verbouwer
7 jaren geleden

Dat zijn nou net de problemen: de eerste aannemer zegt dat de spouw 5 cm is, wil gerust isoleren en die wil ook zonder problemen het attest voor de premies afleveren. De volgende zegt: nee, max 3 cm. en dus geen premies. De derde raadt het zelfs af wegens teveel vervuild. Alle drie geregistreerde aannemers ! Appreciaties van mijn voeten dus. Hoe kan een aannemer nu tegelijk onafhankelijk advies geven en toch zijn zaak laten draaien ? Bestaat er ergens onafhankelijk advies ?

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
7 jaren geleden

Je vermeld helaas niet exact welke de opmerkingen zijn per installateur, maar ik zie toch al 2 belangrijke en meetbare verschillen. Dikte en vuil. De vraag is of je bij de installateur die het niet zou uitvoeren zelf hebt kunnen constateren dat de spouw inderdaad vuil is (mee kijken door de endoscoop tijdens bezoek) en de dikte te klein is. Te dun voor premies is minder dan 50 mm, te dun technisch is kleiner dan 40 mm.

Als erkend installateur voor spouwmuurisolatie spreek ik uit ervaring dat dit verhaal haast dagelijkse kost is voor ons en dit een negatief imago geeft aan de sector. Er zijn altijd twijfelgevallen waarbij de ene firma een positiever oordeel velt over de spouwmuur dan de andere, een grote grijze zone. Maar er zijn wel duidelijk meetbare en zichtbare zaken waarbij het dus een no go is voor iedereen !

Meet je de spouwmuur op één plaats of op twee plaatsen per gevel minstens om al een beetje een beeld te krijgen. Idem met de vervuiling, zie je die toevallig niet bij die ene meting of boor je wat gaatjes extra en begint het op te vallen dat er vuil in de spouw zit. Niet alle klanten zijn er blij mee dat wij voor een offerte toch al een aantal gaatjes moeten boren om goed zicht te krijgen. Het is dus niet altijd evident  om met één gaatje per gevel voorafgaand een oordeel te vellen. 

Als backup heb je de uitvoeringsploeg nog steeds kan beslissen om de werken niet uit te voeren. Voordat er wordt ingeblazen maken die natuurlijk veel meer gaatjes. Zo merken wij al eens dat als je de ladder op klimt de muur boven er plots helemaal anders uit ziet en de spouw daar veel dunner wordt. 
Op dat ogenblik ga je met de klant in overleg en beslissen wij om niet uit te voeren als het technisch niet mogelijk is of niet goed is de spouw te vullen.

Het is gewoon company policy om voorzichtig te zijn of niet, om een klant niets aan te bieden als je zelf problemen ziet. Misschien zijn wij wel een té voorzichtige firma, als ik mijn vertegenwoordigers hun verhalen hoor over wat er allemaal ingeblazen wordt. Maar het is duidelijk dat er een paar goed meetbare no go's zijn en dat iedereen die zou moeten respecteren. De verschillen tussen 'probleemloze muren' en 'muren waar ik zou afblijven' is dan ook opgelost als iedereen zou eerlijk zijn met zijn klant.

Met 35-jaar dienst op de isolatiemarkt onder dezelfde naam en dezelfde btw-nummer zien wij ook lijdzaam toe dat de markt wordt gedomineerd door degene met een agressievere verkoopspolitiek, promoprijzen en zij die zich van niet veel aantrekken. Er zijn gelukkig nog goeie collega installateurs op de markt, maar het is nooit evident voor de klant om die er tussenuit te halen. Een verkoper die je iets af zou raden spreekt tegen zijn winkel, meestal heeft die het bij het rechte eind.

0
HenryMiller
HenryMiller
1 16 Verbouwer
7 jaren geleden

Beste

Bedankt voor je omstandige antwoord.

Mijn besluit is ondertussen genomen: ik doe het niet. Temeer omdat u spreekt over min 40 mm om degelijk werk te kunnen leveren. Als ik de 2de aannemer moet geloven die sprak over max goed 30 mm dan kunnen ze dus geen degelijk werk leveren. De premies, die trek ik me niet eens aan.

Misschien nog wat extra toelichting over de opmerkingen per aannemer:

nummer 1: heeft geen gaatjes geboord, enkel gekeken door de roostertjes die aanwezig zijn in de muur. Heeft op het gelijkvloers 3 maal gekeken op +/- 60 cm hoogte. Met endoscoop, vroeg me of ik ook wou kijken en ik heb toen nee gezegd. Gezegd dat ik op zijn goed oordeel vertrouwde. Die vertegenwoordiger haalt nu ook alle argumenten uit de kast om me toch te overtuigen; zelfs zijn concurrenten in een slecht daglicht plaatsen. Tot op het absurde af. No go dus alleen al vanwege de verkoper. Een offerte voor € 900 voor 40m2 (netto, muuroppervlakte minus ramen en deuren)

nummer 2: sprak over 30 mm maximaal, keek ook met endoscoop door de roostertjes, overlegde even met zijn collega of het nu een twijfelgeval was of niet maar besliste uiteindelijk dat het wel kon. Weliswaar zonder de premies. Zijn offerte was daarenboven ook nog eens € 500 meer dan de eerste. Hij rekende 60 m2 (wat ongeveer de muuroppervlakte is).

nummer 3: heeft door de roostertjes gekeken, twee gaatjes extra geboord en vroeg me ook of ik eens  wou kijken. Toen dacht ik: laat ik dat uiteindelijk maar doen. En toen zag ik inderdaad dat er oa. een elektriciteitskabel in de spouw zat, mortelbaarden, gesteente her en der. Hij twijfelde om het te doen maar zei uiteindelijk toch: beter niet. Hij sprak ook maar over 30 mm spouwbreedte. Wel moet ik er bijvertellen: hij kwam van Aalter, ik woon in Oudenaarde. Maar dan denk ik ook: als hij 60 m2 kan inblazen, dan zou hij dat toch wel doen, mocht het mogelijk zijn ?

Ik heb toch nog even getwijfeld om het te doen omdat ik een studie van de TU Delft onder ogen kreeg waar er gesteld wordt dat er geen problemen met koudebruggen ontstaan als die goed 'ingepakt' zitten door de isolatie. Maar de aansprakelijkheid was maar mager (max. het bedrag van de factuur); ik weet niet hoe het hier in België zit ? Maar dus dat heeft me doe beslissen om het niet te doen.

Vriendelijke groeten

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
7 jaren geleden

U deed er goed aan niet te isoleren gelet op de zaken die u zelf heeft gezien met de endoscoop. De studie van de TU Delft betreft trouwens koudebruggen en niet de risico's op waterdoorslag, holtes in de muur omdat er veel obstakels zijn enz ... 

Jammer dat er erg weinig bedrijven zijn die de regels die erg duidelijk zijn respecteren, hoewel het vaak ook externe verkopers zijn die een oogje dichtknijpen bij inspecties. Dit geeft momenteel een negatief imago terwijl na-isolatie van spouwmuren wel degelijk héél veilig en efficient is en een groot verschil kan maken in de stookfactuur van vele gezinnen waar de muren wél in orde zijn. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Herken slechte isolatie met tips van een energie-expert en verlaag je energiekosten. Leer alles over isolatieproblemen en slimme besparingsmethoden.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag