Beste
Bedankt voor je omstandige antwoord.
Mijn besluit is ondertussen genomen: ik doe het niet. Temeer omdat u spreekt over min 40 mm om degelijk werk te kunnen leveren. Als ik de 2de aannemer moet geloven die sprak over max goed 30 mm dan kunnen ze dus geen degelijk werk leveren. De premies, die trek ik me niet eens aan.
Misschien nog wat extra toelichting over de opmerkingen per aannemer:
nummer 1: heeft geen gaatjes geboord, enkel gekeken door de roostertjes die aanwezig zijn in de muur. Heeft op het gelijkvloers 3 maal gekeken op +/- 60 cm hoogte. Met endoscoop, vroeg me of ik ook wou kijken en ik heb toen nee gezegd. Gezegd dat ik op zijn goed oordeel vertrouwde. Die vertegenwoordiger haalt nu ook alle argumenten uit de kast om me toch te overtuigen; zelfs zijn concurrenten in een slecht daglicht plaatsen. Tot op het absurde af. No go dus alleen al vanwege de verkoper. Een offerte voor € 900 voor 40m2 (netto, muuroppervlakte minus ramen en deuren)
nummer 2: sprak over 30 mm maximaal, keek ook met endoscoop door de roostertjes, overlegde even met zijn collega of het nu een twijfelgeval was of niet maar besliste uiteindelijk dat het wel kon. Weliswaar zonder de premies. Zijn offerte was daarenboven ook nog eens € 500 meer dan de eerste. Hij rekende 60 m2 (wat ongeveer de muuroppervlakte is).
nummer 3: heeft door de roostertjes gekeken, twee gaatjes extra geboord en vroeg me ook of ik eens wou kijken. Toen dacht ik: laat ik dat uiteindelijk maar doen. En toen zag ik inderdaad dat er oa. een elektriciteitskabel in de spouw zat, mortelbaarden, gesteente her en der. Hij twijfelde om het te doen maar zei uiteindelijk toch: beter niet. Hij sprak ook maar over 30 mm spouwbreedte. Wel moet ik er bijvertellen: hij kwam van Aalter, ik woon in Oudenaarde. Maar dan denk ik ook: als hij 60 m2 kan inblazen, dan zou hij dat toch wel doen, mocht het mogelijk zijn ?
Ik heb toch nog even getwijfeld om het te doen omdat ik een studie van de TU Delft onder ogen kreeg waar er gesteld wordt dat er geen problemen met koudebruggen ontstaan als die goed 'ingepakt' zitten door de isolatie. Maar de aansprakelijkheid was maar mager (max. het bedrag van de factuur); ik weet niet hoe het hier in België zit ? Maar dus dat heeft me doe beslissen om het niet te doen.
Vriendelijke groeten