Buur wil gedeelte van schouw afbreken waarvan de mantel gemeenschappelijk is.

3

Buur wil gedeelte van schouw afbreken waarvan de mantel gemeenschappelijk is.

De Kock
De Kock
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Onze buur wil zijn gedeelte van de schouw afbreken waarvan de kanalen individueel zijn maar de mantel vormt een geheel .Door de afbraak komt er een halvering van de schouw waardoor de buitenkant van het overblijvend gedeelte eigenlijk het binnenschot is dat hij wil laten cementeren wat wij niet willen .Kan dat zomaar?Wij wensen een schouw dat er aan vier kanten hetzelde uitziet dus in gevelsteen .Wij hebben ook vragen over de stabiliteit van het overgebleven gedeelte .Hun architect beschouwd dit niet als als een gemeenschappelijke schouw en kunnen daardoor doen wat ze willen .Wat kan ik hieraan doen om te bekomen dat aan onze wensen wordt voldaan .

Beste groeten aan iedereen ,

Julien

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hoe zijn de schoorstenen destijds gebouwd? Zijn het twee afzonderlijke schouwen die tegen elkaar staan of is het eerder een constructie die tegelijkertijd werd opgetrokken? Een foto zou meer informatie geven.

Lopen bv de zichtbare stenen door in verband of is er duidelijk een verticale voeg in het midden.

De mantel van de schoorsteen is gewoonlijk 1/2 steen (9cm) dik, op de scheimuur kan de scheiding tussen beide schoorstenen 19 of 29cm dik zijn (hetgeen u binnenschot noemt). Dit muurgedeelte zorgt voor de stabiliteit van de schoorsteen.

Indien het probleem enkel estetisch is, is het duidelijk zichtbaar vanop straat?

0
De Kock
De Kock
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Bedankt Hugo voor de reactie,

Zoals je kunt zien op de foto's zijn het constructies die tegelijk zijn opgetrokken vooral de schouw van de andere buurman die vierkant is, is goed te zien dat er geen naden zijn.Onze betwiste schouw heeft een P vorm doordat wij 3 kanalen hebben en de buren 2, daar hebben ze wel de hoek gevoegd maar is volgens mij wel te zien dat de stenen in verband zijn gemetseld. De hoogste zijde van de schouw (nokkant) is in een geheel gemetseld dus zonder naad , ook de bovenkant is een geheel ( betonplaat). Ik heb ook het vermoeden dat ze hun dak aan de bovenkant gaan isoleren wat een verhoging teweeg brengt en hoop dat dit weer niet voor andere problemen gaat zorgen . De vraag is nog steeds dezelfde kan ik eisen dat ze de mantel  volledig rond maken zodat mijn schouw er dan aan vier kanten er hetzelfde uitziet (dezelfde steen als de andere zijden).

Beste groeten ;

Julien

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43341/img0148-2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cd59570f2400c77ade0bc6374512f488https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43341/dscn1713-2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d9f69bf78f4c6dc94adafc265e0385f6
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag