Elektriciteit : draaddoorsnede voor een aparte bakoven 3400W

4

Elektriciteit : draaddoorsnede voor een aparte bakoven 3400W

wevel
wevel
#Elektriciteit · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

normaal voor een fornuis 6 mm² maar mag dit voor een aparte oven 4 mm² zijn

voor een micro-golf oven van 1000 W mag dit 2,5 mm² zijn

dank voor uw aandacht

1
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

2,5 mm² volstaat voor de oven die maximum 3.400 W verbruikt doch 4 mm² mag.  Let wel: De 3.400 W oven wordt ws op een stopkontakt aangesloten en het betreffende circuit moet dus afgezekerd zijn met een 20A automaat.  NIET met een 25A omdat er stopkontakten aanwezig zijn. 

1
gery
gery
71 548 Andere particulier

Voor een bakoven zijn er geen speciale voorschriften, dus een normale stopkontaktenkring met 2,5mm² draadsectie beveiligd met een max. 20A automaat is voldoende.

3400W bij 230V monofase is 14,8A dus ruim lager dan 20A. Wel opletten dat op dezelfde kring geen andere (te) grote verbruikers zitten die gelijktijdig met de oven gebruikt (gaan) worden.

1
john mentens
john mentens
2 17 Verbouwer

Aan Gery,

Bij 3400W zou ik toch een aparte circuit voorzien. Ikzelf heb AL mijn keukentoestellen ( hogere verbruikers, dus geen koffiezet od) op een aparte automaat aangesloten, kan gek lijken, maar ik heb geen problemen. Afzekeren op het randje is steeds gevaarlijk, dus : 230 V mono , 2,5 mm draad en automaat van 20 A als enige verbruiker lijkt me aangewezen, want er komt in de loop van de tijd al een vlug een verbruiker bij en bereik je een kritisch punt. Nadeel : We hebben in onze woning toch +/- 60 automaten ( verdeeld over 3 kasten ) die nooit op max gebruikt worden, niet voor de verlichting en niet voor de stopcontacten. Liever een draad teveel dan later te moeten gaan breken want aan een woning blijf je veranderen naar inrichting en verbruik toe in de toekomst en domotica is niet mijn ding, gezien de herstellingskosten bij eventuele haperingen.

met vriendelijke groet.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier

2,5 mm² volstaat voor de oven die maximum 3.400 W verbruikt doch 4 mm² mag.  Let wel: De 3.400 W oven wordt ws op een stopkontakt aangesloten en het betreffende circuit moet dus afgezekerd zijn met een 20A automaat.  NIET met een 25A omdat er stopkontakten aanwezig zijn. 

0
gery
gery
71 548 Andere particulier

Voor een bakoven zijn er geen speciale voorschriften, dus een normale stopkontaktenkring met 2,5mm² draadsectie beveiligd met een max. 20A automaat is voldoende.

3400W bij 230V monofase is 14,8A dus ruim lager dan 20A. Wel opletten dat op dezelfde kring geen andere (te) grote verbruikers zitten die gelijktijdig met de oven gebruikt (gaan) worden.

0
john mentens
john mentens
2 17 Verbouwer

Aan Gery,

Bij 3400W zou ik toch een aparte circuit voorzien. Ikzelf heb AL mijn keukentoestellen ( hogere verbruikers, dus geen koffiezet od) op een aparte automaat aangesloten, kan gek lijken, maar ik heb geen problemen. Afzekeren op het randje is steeds gevaarlijk, dus : 230 V mono , 2,5 mm draad en automaat van 20 A als enige verbruiker lijkt me aangewezen, want er komt in de loop van de tijd al een vlug een verbruiker bij en bereik je een kritisch punt. Nadeel : We hebben in onze woning toch +/- 60 automaten ( verdeeld over 3 kasten ) die nooit op max gebruikt worden, niet voor de verlichting en niet voor de stopcontacten. Liever een draad teveel dan later te moeten gaan breken want aan een woning blijf je veranderen naar inrichting en verbruik toe in de toekomst en domotica is niet mijn ding, gezien de herstellingskosten bij eventuele haperingen.

met vriendelijke groet.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Met deze ingrepen bespaar je snel op je energiefactuur

Met deze ingrepen bespaar je snel op je energiefactuur

Je energiefactuur op korte termijn doen dalen, hoeft niet noodzakelijk veel moeite te kosten. Met kleine ingrepen kan je op jaarbasis al heel wat besparen.

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Welke factoren beïnvloeden het verbruik van een warmtepomp, hoe bereken je het, wat kost het en hoe kan je besparen? Wij zochten het voor je uit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag