5

Afbraak aanpalende woning

Marinaoeyen
Marinaoeyen
#Ontwerp · 7 jaren geleden

De naastgelegen woning werd enkele jaren geleden afgebroken, de vroegere binnenmuur werd beschermd door plastiek die tegen de muur bestigd werd met latjes en kepernagels. Nu jaren later scheurt dit overal door, de latjes lossen vondt er onlangs,  met een langer kepernagel er door, net naast mijn auto. De huidige eigenaars van dat stuk bouwgrond willen hier niets aan doen, zij vinden dat ik voor die kosten moet opdraaien omdat het volgens hen geen gemene muur is, ze zijn ook niet van plan om de eerste 15 jaar te bouwen, en ik kan dit niet zo lang laten aanslepen tot ik met waterschade zit.

Wie is hiervoor aansprakelijk?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
7 jaren geleden

De eigenaar is verantwoordelijk om uw muur tegen waterschade te beschermen. Ze moeten niet isoleren.  Hen per AS met kopie per gewone brief hierop wijzen.  Indien ze er geen gevolg aan geven moet je naar het vredegerecht. 

Zie https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/bouwen-verbouwen-of-kopen/juridische-kwesties/gemeenmaking-muren/vraag/11688/gemene-muur-afbraak/

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Nu, als uw buren noodgedwongen daar toch een sterkere pvc tegennagelen, dan hebt u wel voor een tijdje een droge muur, maar zal er nog veel warmteverlies zijn langs die muur en waarschijnlijk hier en daar toch vochtvlekken.

Ik zou er in elk geval op aandringen dat zij ook de scheidingsmuur minimaal isoleren t.t.z. hetgeen nu wordt geëist door het Vlaamse Gewest.

De tijden zijn inderdaad geevolueerd: waar men vroeger tevreden was met een droge muur, eist de overheid nu ook een voldoende geisoleerde muur.

In feite doet Stedenbouw zijn werk niet goed: bij een aanvraag tot afbraak van een gebouw zullen zij alles nagaan, alleen vergeten zij dat door de afbraak een onwettelijkheid wordt gecreeerd. Door de afbraak worden de isolatieeigenschappen van uw woning dermate gewijzigd dat er niet voldaan is aan de huidige wetgeving. Men moet een  U-waarde bekomen die lager is dan 1W/m²K. Het gedeelte van uw scheidingsmuur dat later niet zal aangebouwd worden moet volgens de huidige normen een U-waarde hebben van max. 0.24W/m²K !! Maar dat gedeelte is nu nog niet gekend.

Ik zou uw buur in elk geval ingebreke stellen dat ten eerste de bescherming tegen vochtinfiltratie niet voldoet en dat er ook een inbreuk gepleegd is op de regelgeving inzake isolatie van de muur. Uw buur doet veranderingswerken, hij moet zorgen dat alles binnen de wettelijkheid blijft.

Een isolatieplaat XPS van 4cm (type Styrodur) zou al ruimschoots volstaan om te voldoen aan de wetgeving, maar het maakt heel wat verschil uit voor uw wooncomfort in de winter.

P.S.: Ik heb mijn gelijk gehaald (en zonder advokaat) in een soortgelijk geval waarbij volgens de afbraakplannen de vrijgekomen muur onbeschermd achterbleef. Bezwaar ingediend en door de gemeente verworpen. In beroep bij de provincie gelijk gekregen met als gevolg 10cm EPS isolatie + crepielaag op kosten van de afbreker.

0
Marinaoeyen
Marinaoeyen
0 3 Andere particulier
7 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord, ik weet nu wat mij te doen staat.

Ik ga vandaag de eigenaar, van het perceel naast mij, in gebreke stellen. Hoop dat het iets afdoet, anders rest er mij niets anders dan hier verder mee te gaan.

0
Marinaoeyen
Marinaoeyen
0 3 Andere particulier
7 jaren geleden

Ik heb ondertussen juridisch advies gekregen van de scheimuurcommissie, hoef dus zelf niet op te draaien voor die kosten, meer nog ze moeten nu ook die muur isoleren.

Onderstaande de link van de scheimuurcommissie

http://scheimuurcommissie.be/

mits betaling van 40€ krijg je degelijk advies, niet twijfelen om met hen contact op te nemen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag