Nu, als uw buren noodgedwongen daar toch een sterkere pvc tegennagelen, dan hebt u wel voor een tijdje een droge muur, maar zal er nog veel warmteverlies zijn langs die muur en waarschijnlijk hier en daar toch vochtvlekken.
Ik zou er in elk geval op aandringen dat zij ook de scheidingsmuur minimaal isoleren t.t.z. hetgeen nu wordt geëist door het Vlaamse Gewest.
De tijden zijn inderdaad geevolueerd: waar men vroeger tevreden was met een droge muur, eist de overheid nu ook een voldoende geisoleerde muur.
In feite doet Stedenbouw zijn werk niet goed: bij een aanvraag tot afbraak van een gebouw zullen zij alles nagaan, alleen vergeten zij dat door de afbraak een onwettelijkheid wordt gecreeerd. Door de afbraak worden de isolatieeigenschappen van uw woning dermate gewijzigd dat er niet voldaan is aan de huidige wetgeving. Men moet een U-waarde bekomen die lager is dan 1W/m²K. Het gedeelte van uw scheidingsmuur dat later niet zal aangebouwd worden moet volgens de huidige normen een U-waarde hebben van max. 0.24W/m²K !! Maar dat gedeelte is nu nog niet gekend.
Ik zou uw buur in elk geval ingebreke stellen dat ten eerste de bescherming tegen vochtinfiltratie niet voldoet en dat er ook een inbreuk gepleegd is op de regelgeving inzake isolatie van de muur. Uw buur doet veranderingswerken, hij moet zorgen dat alles binnen de wettelijkheid blijft.
Een isolatieplaat XPS van 4cm (type Styrodur) zou al ruimschoots volstaan om te voldoen aan de wetgeving, maar het maakt heel wat verschil uit voor uw wooncomfort in de winter.
P.S.: Ik heb mijn gelijk gehaald (en zonder advokaat) in een soortgelijk geval waarbij volgens de afbraakplannen de vrijgekomen muur onbeschermd achterbleef. Bezwaar ingediend en door de gemeente verworpen. In beroep bij de provincie gelijk gekregen met als gevolg 10cm EPS isolatie + crepielaag op kosten van de afbreker.