3

Woonkamer muur na-isoleren

Stv
Stv
#Isolatie · 7 jaren geleden

Doordat we de buren té goed horen wil ik de gezamelijke muur na-isoleren (vooral acoustisch) en de muren gelijktrekken met de uitsteking van de schouw (zie foto).

Ik zou:

1. acoustische isolatie tegen de muur lijmen

2. een kader maken met dunne latten op die isolatie tegen de muur te houden

3. een luchtspouw laten

4. dan een kader zetten met rockwool ertussen, en dichtmaken met OSB + Gyproc

Heeft zo'n luchtspouw nut of is het beter om dit volledig op te vullen?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43331/img1503-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=db9054ded32de5972d32421a534f7139

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

De uitsteek van een schoorsteen is al vlug 20 à 28cm. Geluidsisolatie kan men verbeteren door materialen te nemen met een sterk verschillende kritische frequentie. vb baksteen, geluidsisolatie bv 4cm Isover Partywall, en een veel lichtere steen zoals cellenbeton of gibsblokken. De isolatie zou ik met nylonpluggen op de muur bevestigen. Houten latten kunnen dan weer via de schroeven of nagels geluiden overbrengen.

Een voorzet holle wand met gyproc geeft ook goede resultaten vanwege zijn "verende"werking. Eigenaardig genoeg zou het aanbrengen van geluidsisolatie in een  holle wand weinig tot geen effect hebben.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Blijft natuurlijk de schoorsteen waardoor via de gemene muur een rechtstreekse koppeling tussen de twee woonruimtes blijft bestaan. Best mogelijk dat je ook nog verplicht zal zijn om de schoorsteen in te pakken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag