Kosten vervroegd verkopen huis en ander huis kopen.

5

Kosten vervroegd verkopen huis en ander huis kopen.

MeneerZelda
MeneerZelda
#Bouwpartners · 7 jaren geleden

Beste,

ik heb December 2015 een lening afgesloten voor mijn huidige rijwoning als alleenstaande. Ik ben er zelf in kunnen trekken op Maart 2016 vermits nog wat werken wat moesten gebeuren. Ontleend bedrag was 143000 euro. Woning kostte maar 147000 euro. Ik ben dus ondertussen 2 jaar aan het aflossen tegen 2.55 vaste rentevoet. En volgende maand staat mijn domiciel hier ook 2 jaar. Nu kriebelt het voor een andere halfopen bebouwing tekopen. Maar met welke schadevergoeding zit ik dan? Ik ben ook aan het denken aan een overbrugginskrediet zodat ik de andere woning niet zou laten schieten. Ik ben een beetje in de war ivm dat het klein en groot beschrijf ondertussen is afgeschaft. De andere woning is vraagprijs 185000 euro. maar ik zou max een bod willen doen van 175000 anders zoek ik verder. Ik heb een nettowedde van 2500 euro en heb nog 50000 euro spaargeld (al reeds 10 jaar vast contract en in dienst). Welk advies zouden jullie geven in mijn situatie om alles zo effecient mogelijk te laten lopen en welke kosten gaan hiermee allemaal verbonden zijn ? Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

Als je huidige woning klein beschrijf was (5% registratie ipv 10%) en je bent er minder dan 3 jaar gedomicilieerd bij vertrek dan moet je de 5% registratie alsnog bijbetalen verhoogd met een boete. Er dus blijven wonen tot maart 2019.

Voorts zal je na 2 jaar nog niet veel kapitaal tarugbetaald hebben zodat je t grootste deel van de opbrengst/verkoop aan de bank zal mogen geven.  Ook de wederbeleggingsvergoeding niet vergeten.  Schat ook de verkoopwaarde van je huidige woning niet onrealistisch hoog in.

0
MeneerZelda
MeneerZelda
0 6 Andere particulier
7 jaren geleden

Ok bedankt voor de snelle reactie. Hoeveel procent van de reeds betaalde registratierechten kan ik meenemen naar de nieuwe woning volgens de nieuwe regeling dan? Ik kan mss toch best een paar jaar hier langer blijven wonen en meer kapitaal opbouwen aan afbetaling en zonder die boete zitten dan. Allesinds zeker tot Maart 2019 ;-). 

Ik heb wel dit nog gevonden.. Nu weet ik of deze periode binnen de 2 jaar valt onder afsluiting van de lening. Of over aflsuiting vd noteriele akte (verhuizing en domicilie daar plaatsen).

De boete is dan wel verschuldigd, maar doorgaans voelt u dat niet effectief. Bij verkoop binnen de twee jaar, krijgt u immers 60% van de registratierechten terug. Wat u aan boete moet betalen, wordt dan doorgaans gecompenseerd met wat u terugkrijgt.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 jaren geleden

60% van de registratierechten terug te krijgen is een Verrkoop.binnen de twee jaar nodig geteld van aktedatum tot aktedatum.  U kocht aan in december 2015 (als ik je mail correct lees) zodat de verkoopsakte had moeten verleden zijn voor december 2017....

Meeneembaarheid van registratierechten bij aankoop nieuw huis en verkoop huidig huis is vrij ingewikkeld met nogal wat regels.  In t beste geval worden de op het eerste huis betaalde registratierechten volledig in mindering gebracht: als je minder dan 12500€ registratie betaalde en 12500€ (of meer) registratierechten aan u toegewezen worden:  zie website overheid voor de ingewikkelde regels.

0
Snelle financieringsbijstand van 2%
0 1 Andere professioneel
7 jaren geleden

Hallo, ik ben de heer Jan François van Franse en Amerikaanse afkomst, woonachtig in Frankrijk. Om armoede te bestrijden en de mensheid te helpen, stel ik online voor: - Commerciële leningen - Persoonlijke leningen - Financieringskredieten - Vastgoedleningen En alles vanaf 5.000? Op 900.000? De rentevoet van de kredieten is 2% per jaar en de voorwaarden voor het aanbieden van leningen zijn zeer eenvoudig. De gevraagde leningen worden binnen 24 uur na het indienen van de bestanden verkregen. Mijn aanbod is serieus, je zult het kunnen realiseren via de procedure die de wettelijke procedure is voor het verstrekken van een lening tussen een bijzonder. Neem vandaag nog contact met mij op. Hier is mijn e-mailadres: jeans_francois8002@hotmail.fr

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43492/xvm24d75b46-596c-11e6-9c00-7f044ceeaa91.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a1748a4293c014c89a1e27878027a49f
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Op 22 november 2025 gaat Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor (ver)bouwers. Dankzij Livios mag je gratis naar de beurs.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag