Wat is het risico om een tussentijdse factuur niet te betalen omdat de kelder van nieuwbouw lekt

5

Wat is het risico om een tussentijdse factuur niet te betalen omdat de kelder van nieuwbouw lekt

Lekkende kelder
Lekkende kelder
#Ontwerp · 7 jaren geleden

De kelder van onze nieuwbouw is niet waterdicht (reeds meer dan 10 maanden water in de kelder), ondertussen blijft men voortdoen aan de binnenafwerking van de woning en dit terwijl het in de woning nog vrij vochtig is. Om te zorgen dat men dringend aan het probleem in de kelder zou werken, weiger ik om een tussentijdse factuur te betalen. De bouwfirma dreigt met het stilleggen van de werken en het aanrekenen van verwijlintresten. Wat zijn mijn risico's en wat zijn mijn rechten als bouwheer ? Hoe krijg ik dit op de best mogelijke manier opgelost ?

Dank U

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

De tussentijdse facturen zijn géén tussentijdse opleveringen doch betalingen in functie van de voortgang van de werken.  Ook je eindfactuur moet je betalen bij de sleuteloverhandiging op de voorlopige oplevering.  Op de voorlopige oplevering noteer je de gebreken die de promotor nog moet oplossen vooraleer de definitieve oplevering plaatsvindt (die de geblokkeerde gelden in toepassing van de wet Breyne vrijmaakt)   Dus de tussentijdse facturen niet protesteren doch betalen. 

Ook de voorlopige oplevering kan je enkel weigeren indien er ernstige gebreken zijn die de bewoning van het huis onmogelijk maken (bv vensters niet of slecht geplaatst).  'k Denk dat water in de kelder hieronder valt.  Stuur alvast een zakelijke aangetekende brief met kopie per gewone brief naar de promotor dat je de voorlopige oplevering zal weigeren zolang er water in de kelder staat omdat dit water de ingebruikname van de kelder belemmert.  Laat die desnoods schrijven door een advocaat om 't meer "gewicht" te geven.

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
7 jaren geleden

Tussentijdse facturen zomaar betalen is niet het juiste advies, me dunkt. Meestal wordt er contractueel bepaald dat tussentijdse facturen slechts na controle én goedkeuring door bouwheer én de architect gefactureerd kunnen worden. Veel aannemers gebruiken/misbruiken de kleine letters van tussentijdse facturen als goedkeuring van de werken tot dusver.

Wat zegt uw architect? Zijn er werfverslagen waarin voorkomende problemen reeds opgenomen zijn?

In principe dient uw architect tussentijdse facturen of delen ervan te weigeren indien de uitgevoerde werken niet conform zijn.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Ben ik ook geneigd als de te volgen strategie. Laat uw architect het opnemen in het volgend verslag van de werfvergadering en eis / stel een ultimatum. Vermoedelijk wacht uw aannemer op droog zomerweer om aan te tonen dat alles oké is. 

Bewijs dan maar eens dat de kelder niet waterdicht is. Dat de aannemer met dreigingen afkomt wijst er op dat hij niet correct wenst te handelen. Is het een architect die mee in het pakket zat of was het uw eigen keuze? 

0
Lekkende kelder
Lekkende kelder
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

Dank U voor us reactie.

De architect zit mee in het pakket, maar dan nog veronderstel ik dat hij de eerder vermelde stappen kan ondernemen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag