Feitelijk samenwonende man is eigenaar van vruchtgebruik gezinswoning en zijn zoon is eigenaar

5

Feitelijk samenwonende man is eigenaar van vruchtgebruik gezinswoning en zijn zoon is eigenaar

eecklu
eecklu
#Ontwerp · 7 jaren geleden

van de blote eigendom. Kan de man via testament het vruchtgebruik van de gezinswoning bij zijn overlijden kan toebedelen aan zijn met hem feitelijke samenwonende vrouw ?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
7 jaren geleden

Neen.  Ik veronderstel dat de zoon de blote eigendom van de helft van het huis verwierf bij het overlijden van de echtgenote.  De man heeft dus het vruchtgebruik van de helft van de woning (en de zoon de blote eigendom van die helft) en bezit de andere helft van de woning in volle eigendom.

Het vruchtgebruik van de helft van de woning dooft uit bij zijn overlijden.  Hij kan dus geen testament schrijven waarin hij het volledige vruchtgebruik overdraagt aan z'n feitelijk samenwonende partner.  Voor de successie zijn dit trouwens vreemden (hoogste tarief) en als er slechts 1 zoon is kan hij maximum de helft van z'n bezittingen in volle eigendom weggeven; bv de helft van de helft van de waarde van het huis evenals de helft van zijn roerend vermogen in volle eigendom. 

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
7 jaren geleden

Beste,

Zolang het reservatair gedeelte van de wettelijke erfgenamen wordt gerespecteerd, kan een schenking van een vruchtgebruik bij testament.

Men kan iemand bij testament vruchtgebruik nalaten, maar er moet wel rekening gehouden worden met de minimumrechten van bepaalde personen (ouders en kinderen hebben een 'reserve' die niet door vruchtgebruik mag worden aangetast).

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste,

Zolang het reservatair gedeelte van de wettelijke erfgenamen wordt gerespecteerd, kan een schenking van een vruchtgebruik bij testament.

Men kan iemand bij testament vruchtgebruik nalaten, maar er moet wel rekening gehouden worden met de minimumrechten van bepaalde personen (ouders en kinderen hebben een 'reserve' die niet door vruchtgebruik mag worden aangetast).

Er staat dat de zoon eigenaar is van de (volledige) blote eigendom.  Hij kan dit ge-erfd hebben bij het overlijden van zijn moeder als dit huis 100% van haar was.  In dat geval dooft het vruchtgebruik uit bij het overlijden van de man (die dat vruchtgebruik alleen maar per testament kan verkregen hebben als ze feitelijk samenwoonden.  Daar ze feitelijk samenwoonden kan de zoon de de verkoop vorderen (uit onverdeeldheid treden) mits uitbetaling van de restwaarde van het vruchtgebruik. 

Mocht beiden elk de helft van het huis gehad hebben dan zou de man nu nog de helft van de volle eigendom hebben en kan hij inderdaad per testament zijn helft van het vruchtgebruik per testament doorgeven maar niet de helft waarvan de zoon al de blote eigendom heeft.  Dit voor zover - als hierboven beschreven - de reserve gerespecteerd wordt.

Om een eenduidig antwoord te kunnen geven ontbreken wel wat gegevens. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Alles hangt dus af van de omstandigheden en voorwaarden waaronder de zoon de blote eigendom  heeft verkregen. Staat daarin dat hij volle eigenaar wordt bij het overlijden van de vader, dan kan de vader met het vruchtgebruik niets meer regelen dat betrekking heeft op de periode na zijn overlijden. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag