5

Blinde muur

PS
PS
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Beste,

4 jaar geleden heb ik een nieuw appartementsgebouw opgericht met terassen op het eerste verdiep. Bij de buren staan allemaal oude woningen die nu ook verkocht zijn. Een projectontwikkelaar gaat daar nu ook een appartementsgebouw optrekken.

De muur op de plannen van het nog op te richten gebouw zal 2 meter verder doorlopen dan de eindgevel van mijn eerste verdiep waardoor er een blinde muur zal ontstaan die 2 meter zal doorlopen langs het terras van mijn gebouw.

Met de bouwdiepte is er volgens mij geen probleem, eerste en tweede laag bij de buren zijn 15 meter. Mijn tweede laag is slechts 13 meter + 4 meter terras.

Door deze blinde muur heeft mijn huurder minder lichtinval en het is absoluut niet aangenaam om langs je terras aan de zijkant een blinder muur te hebben. Ze hadden de achterste muren en het gabariet aldaar ook netjes kunnen laten aansluiten. 

Ik meen hierdoor toch een soort van planschade te hebben.

Menen jullie dat het mogelijk is om hiertegen in beroep te gaan. Momenteel ligt het dossier van dit bouwproject nog ter discussie bij de Provincie Antwerpen en is nog niet definitief vergund. Eens dit wel zal gebeuren kan ik nog in beroep gaan, al dan niet.

Graag jullie mening hierover

hartelijk dank,

Peter

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43597/img5309.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7a52c637dfa800cb5d177d9f39b54a75https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43597/img5302.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=957a93f6268b0b4cddfe50037b51ad36https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/43597/mijn-gebouw.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4662e361e12bf8794c9e8b0b65e0f897

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3491 Andere particulier
7 jaren geleden

Wat zeggen de (gewijzigde) stedebouwkundige voorschriften over bouwdiepte en aantal bouwlagen ?  Grond van de buur loopt natuurlijk schuin weg waardoor zonder verspringing de appartementen (te) klein zouden zijn.  Probeer anders als compromis een zijmuur te krijgen opgetrokken in uw steensoort ipv in snelbouw.

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Geachte

Ik repliceer even op uw eigen quotes :

Door deze blinde muur heeft mijn huurder minder lichtinval en het is absoluut niet aangenaam om langs je terras aan de zijkant een blinder muur te hebben. Ze hadden de achterste muren en het gabariet aldaar ook netjes kunnen laten aansluiten". 

> Minder lichtinval slaat op een burgerrechtelijke kwestie en in mindere mate op een "goede ruimtelijke ordening". De buur zal mogelijks zijn omgevingsvergunning verwerven, maar dit verschaft hem geen vrijbrief om burgerlijke rechten te miskennen (lichten en zichten ...) ...

Best dat de gebuur nu reeds in gebreke stelt zodat hij rekening kan houden met uw bezorgdheid en kan anticiperen, wil hij nadien niet voor de Vrederechter, misschien wel eerst een rechter in kort geding,  moeten verschijnen ...

"Ik meen hierdoor toch een soort van planschade te hebben."

> Planschade ontstaat na wijziging van een  Ruimtelijk uitvoeringsplan en niet na goedkeuring (gunning) van een ingediend bouwplan.

"Menen jullie dat het mogelijk is om hiertegen in beroep te gaan. Momenteel ligt het dossier van dit bouwproject nog ter discussie bij de Provincie Antwerpen en is nog niet definitief vergund. Eens dit wel zal gebeuren kan ik nog in beroep gaan, al dan niet".

> Uw zorgen situeren zich op burgerrechtelijk vlak, maar mits goed motivering en formulering kan een administratief beroep mogelijks nuttig zijn.

Astrid CLABOTS

CLABOTS Advocaten

0
PS
PS
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Beste Kris,

Even voor alle duidelijkheid, mijn perceel is dat schuin aflopende. Het is de buur waarover het gaat hier, het grote gebouw op het plan. Het gaat over het terras dat je kan zien op het kleine plan met inderdaad schuine gevel. De situatie aldaar is wat vreemd, beide plannen, zowel het nieuwe gebouw als het mijne schuin, volgen de opgeven bouwlijn zoals voorgeschreven door de gemeente.

Is er iets gewijzigd met de bouwvoorschriften?

De buur, net nieuwe gebouw heeft 3 bouwlagen, gelijkvloers, 1ste en 2de verdiep. Gelijkvloers en 1ste verdiep hebben een bouwdiepte van 15 meter. Op het 1 ste verdiep komen daar nog terassen bij die uitspringen

Mijn eerste verdiep heeft maar een bouwdiepte van 13 meter + terras van 4 meter zodat het gelijk eindigd met het gelijkvloers. De voorste gevel van mijn gelijkvloers springt vooraan wat in om de gevel recht te laten lopen met het straat en langs de kant van de buur is dat 2 meter. Bouwdiepte van mijn gelijkvloers is 15 meter, maar begint dus vooraan met 2 meter meer achteruit, daarom schiet mijn gevel op het gelijkvloers weer wat meer door dan dat van de buur, zie groene lijn op doorsnede. Daar zie je ook de situatie op het eerste verdiep.

Het compromis is wel een idee om die snelbouw weg te werken.

Maar voor mij ( en vooral voor mijn huurder) is het niet leuk dat de zijgevel van het terras nu in één keer voor de helft weggaat en daar een muur komt.

Ik heb de pech dat ik daar eerst met nieuwbouw gestart ben. Hadden we beide projecten nu samen kunnen laten lopen kan je daar op af stemmen, maar nu wordt het weer zo iets typisch Belgisch, niets gelijk of aansluitend.

Daarom mijn vraag of je dit niet kan aankaarten.

0
PS
PS
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Geachte Astrid,

Hartelijk dank voor je toelichting.

Maar de kans dat mijn beroep / het in gebreke stellen van mijn buur, als resultaat een aanpassing van de plannen tot gevolg zal hebben is ...... reëel, twijfelachtig, bijna onbestaande?

De gemeente heeft de plannen niet goedgekeurd wegens te weinig parkeerplaatsen op eigen terrein. Daarom is het doorverwezen naar de provincie alwaar er nu een beroep daartegen lopende is van de bouwheer. Ik heb ook bezwaar aangetekend bij de gemeente, maar heb niet het gevoel dat daar veel mee gedaan is geweest. Ze beweren dat mijn bemerkingen zijn meegestuurd naar de provincie. Omdat het hier gaat over 8 appartement moeten er 16 parkeerplaatsen zijn op eigen terrein en aangezien daar geen plaats voor is willen ze alles onderkelderen met een autolift om op -1 aldaar allemaal parking te gaan maken.

Als de provincie de plannen nu goedkeurd ben ik eraan voor de moeite?

hartelijk dank,

Peter

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag