13

Wie = aansprakelijk in volgende case;

David U.
David U.
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Je laat een zwembad aanleggen door een zwembadaannemer. Na 1 jaar al duiken problemen op (verkleuring) . Je spreekt je aannemer aan die nog een jaar later (na de winter) een herstelling laat uitvoeren (herspuiten enz) door zijn spaanse leverancier (fabrikant). Nog eens 2 jaar later stelt het probleem zich opnieuw, deze keer is er ook blaasvorming (osmose-verschijnsel). De aannemer werd  opnieuw gecontacteerd die het probleem doorschuift naar zijn leverancier. Je krijgt de bevestiging dat het bad weer gerepareerd zal worden na de winter. Er komt niets van in huis, en de aannemer blijft zich beroepen op het feit dat de plaatsing goed is gebeurd, en enkel de fabrikant in gebreke blijft. Aannemer  blijft wel mailen om je te sussen, maar -2 jaar later inmiddels- is ondertussen het probleem zich steeds sterker gaan manifesteren. Na een ingebrekestelling ontvang je een schrijven van de advocaat van de aannemer waarin hij ook de verantwoordelijkheid van zijn cliënt in deze zaak afwijst. Wie staat -indien het tot een rechtzaak zal leiden- sterk in zijn schoenen?

Kan een aannemer verantwoordelijkheid ontkennen als hij met minderwaardig materiaal werkt? Trouwens, inmiddels zijn er meerdere gedupeerden opgedoken..

dank u voor de reactie

David

Alle reacties

0
David U.
David U.
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Bedankt voor de reacties. Ik heb, net zoals zovele anderen een garantie van 10 jaar op de kuip. Op het technische luik na (de installatie geplaatst door de aannemer) want bijna allemaal geven ze hierop slechts 2 jaar. Op beurzen slaan ze (lokken ze) klanten door zogezegd 20 zelfs 30 jaar garantie te bieden, maar wettelijk gezien is men als aannemer slechts 10 jaar verplicht door de Wet Breyne. Al de rest is gebakken lucht..Op niveau B2B laten aannemers zich ook dikwijls vangen door fabrikanten die hen uitnodigen en hierbij vlot certificaten van 'deugdelijkheid en kwaliteit' tevoorschijn toveren.. Maar dat mag niet ten koste zijn van de eindklant vind ik toch? Je moet als klant toch niet zelf naar de fabrikant trekken om je waarborg te eisen? (en dat kreeg ik nochtans wel te horen van mijn aannemer!!). Ook de verzoeningscommissie (ombudsdienst) sector Bouw is een maat voor niets. Hierbij betalen beide partijen een kleine som om de bemiddeling te starten én moeten beide hiervoor vooraf hun akkoord geven. Dan kan je evengoed zelf onderhandelen maar dat is in mijn geval (en door anderen) reeds gedurende bijna 2 jaar geprobeerd. Zonder gevolg. Dus als je gaat veralgemenen koop je bv een Huawei gsm in Mediamarkt, maar wanneer het op waarborg komt zou men je naar China sturen? Klopt niet he..

mvg

David

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
7 jaren geleden

Beste David,

Om nog even terug te komen op je vraagstelling en casus... .

De aannemer is steeds verantwoordelijk voor zowel het werk als de geleverde materialen. U heeft geen enkele contractuele binding met de leverancier of fabrikant van de aannemer en kan deze zelfs niet eens aanspreken. Het is wel een vaak gehoorde stelling van aannemers dat ze de eindklant trachten door te verwijzen naar de leverancier/fabrikant, maar dit betekent enkel eventuele good will van hen ten aanzien van de afnemer/aannemer en zodoende doorgekoppeld naar de eindklant.

Vervolgens moet er een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen verborgen gebreken en gebreken die onder de tienjarige aansprakelijkheid vallen. De tienjarige aansprakelijkheid is enkel van toepassing indien de constructie dreigt instabiel te worden (dit kan ruim geïnterpreteerd worden); maar indien er zich verborgen gebreken voordoen, zal er binnen een korte termijn (zonder dat de wet deze termijn bepaalt wat exact kort is) effectief moeten gehandeld worden (lees overgaan tot dagvaarding). Er zijn gevallen in de rechtspraak waarbij zelfs deskundigen werden aangesteld (gerechtelijk of verzekeringstechnisch) die ruime tijd nodig hebben gehad om een verslag op te maken, maar dat na deze periode de zogenaamde korte termijn wel was verstreken en dat de Rechtbank de vordering had afgewezen.

In uw specifiek geval zou u wel kunnen spreken van een schulderkenning van de aannemer die heeft gesteld dat de herstelling zou gebeuren. Dit is een nieuwe verbintenis, ongeacht of deze al dan niet door de fabrikant zou uitgevoerd worden.

mvg,

Gert DAMIAANS

ARGUS ADVOCATEN

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag