5

Voldoende isolatie spouwmuur?

detroyedanny
detroyedanny
#Isolatie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

In  1981werd mijn huis gebouwd , open bouw landhuis.

Buitenmuren waren 30 cm dik, zijnde  11 cm gevelsteen,14 cm binnenmuursteen en veronderstel spouw van 5cm.

Voor wat ik kan terugvinden van isolatie werd voor opvullen spouw  styrofoam TG 4 gebruikt, weet bij god niet met welk isolatiemateriaal van  nu ik dit kan vergelijken.

Nu is mijn vraag, is dit voldoende isolatie ( verwarm met electrische accumulatiekachels,) en wie kan me vertellen of hier nog isolatie dient dient bijgevoegd te worden?

Tot wie dien ik mij te wenden om dit vast te stellen en te berekenen?

Zou ik mss.best een energieaudit aanvragen en wat kan de kost hiervan zijn?

1
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De beschrijving van uw isolatie is een plaat van 4 cm Styrofoam, een merknaam voor XPS oftewel geëxtrudeerd polystyreen. De restspouw is te klein om nog na te vullen, daar moet je al 4 cm ruimte voor hebben. Onnodig dus om een firma die spouwmuurisolatie dit te komen laten nameten, dat is tijdverlies voor alle partijen en die werken ook niet gratis.

Of dit nu genoeg is of niet, er kan niets meer bij in de spouw. Maar als je accumulatieverwarming hebt moet je toch kijken om zoveel mogelijk te isoleren gezien dit de duurdere vorm van energie is en isolatie dan echt belangrijk wordt om de woning zo lang mogelijk warm te houden. Is het dak al voldoende geïsoleerd of zijn daar nog maatregelen te nemen ? Is er een kelder/kruipkelder die geïsoleerd kan worden ? De muren kan ook, maar dan met een buitengevelisolatie en dat is een stevig prijskaartje.

1

Beste Danny

In geval je zolderverdieping bewoond/verwarmd is, dan mag je de isolatie van de zoldervloer niet meetellen. In dat geval is 12 cm rotswol het strikte minimum vandaag.

Ingeval je de zolder enkel als stockage zou gebruiken en dus niet verwarmd, dan kan je de isolatie van de zoldervloer wel meetellen en heb je wellicht genoeg.

Mvg David

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel

Als de opgegeven afmetingen kloppen dan is er een totale spouw van 5 cm. In 1981 werd traditioneel ook een luchtspouw gebruikt. Dus vermoedelijk 2 of 3 cm styrofoam en dan 3 of 2 cm lucht.

Dus geen mogelijkheid om nog extra bij te isoleren IN de spouw.
Voor de zekerheid kan je de spouw laten onderzoeken via een camera. Bedrijven die spouwmuurisoaltie uitvoeren kunnen dit ook.

0

De beschrijving van uw isolatie is een plaat van 4 cm Styrofoam, een merknaam voor XPS oftewel geëxtrudeerd polystyreen. De restspouw is te klein om nog na te vullen, daar moet je al 4 cm ruimte voor hebben. Onnodig dus om een firma die spouwmuurisolatie dit te komen laten nameten, dat is tijdverlies voor alle partijen en die werken ook niet gratis.

Of dit nu genoeg is of niet, er kan niets meer bij in de spouw. Maar als je accumulatieverwarming hebt moet je toch kijken om zoveel mogelijk te isoleren gezien dit de duurdere vorm van energie is en isolatie dan echt belangrijk wordt om de woning zo lang mogelijk warm te houden. Is het dak al voldoende geïsoleerd of zijn daar nog maatregelen te nemen ? Is er een kelder/kruipkelder die geïsoleerd kan worden ? De muren kan ook, maar dan met een buitengevelisolatie en dat is een stevig prijskaartje.

0
detroyedanny
detroyedanny
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Geachte,

Heel erg bedankt voor je gewaardeerde en hulpvolle reactie.

Het dak is volledig geisoleerd met 12cm rotswol tussen spanten ( op zolder zijn ook kamers gemaakt met gyproc en 2 verwarmingskachels aangedreven door lucht/lucht warmtepomp.Tussen beneden verdieping en zolder 30cm chape + isolatie +5cm bijkomende chape voor glad oppervlak zolder.Er is geen kelder of kruipkelder.

0

Beste Danny

In geval je zolderverdieping bewoond/verwarmd is, dan mag je de isolatie van de zoldervloer niet meetellen. In dat geval is 12 cm rotswol het strikte minimum vandaag.

Ingeval je de zolder enkel als stockage zou gebruiken en dus niet verwarmd, dan kan je de isolatie van de zoldervloer wel meetellen en heb je wellicht genoeg.

Mvg David

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag