Zonnepaneel voor koelkastee
hallo ik wil mij koelkast en verlichting in onze tent op een zonnepaneel latten werken
koelkast is tafel model 220 volt
wie heef er advies hoe ik dit het beste kan doen
mvg
Zonnepaneel voor koelkastee
hallo ik wil mij koelkast en verlichting in onze tent op een zonnepaneel latten werken
koelkast is tafel model 220 volt
wie heef er advies hoe ik dit het beste kan doen
mvg
Eerst even nagaan of je off-grid met jou koelkast kan gaan: Neem bvb een batterij van 100AH, 12V. Geeft max 1200watt, je mag die maar 50% leegtrekken, dus 600W. Daar zou je ongeveer 1dag uw koelkast op kunnen laten draaien, als de batterij vol is. Wat ga je doen als de zon enkele dagen niet schijnt?
Nodig: 1 PV paneel van 200Watt, een MPPT lader voor uw batterij en een omvormer om 220V AC te maken van uw 12V DC.
Voor verlichting gebruik je uiteraard LED lampen of strips.
Om iet of wat levensduur te hebben moet je een (duurdere) halftractieloodaccu kopen (ook wel "leefbatterij" genoemd) en die zoals hierboven aangegeven dimensioneren op maximum 50% ontlading (hoe minder ontlading hoe beter bij loodaccu'). Startaccu's worden niet graag ontladen en gaan dan ook niet lang mee als je dat doet.
Om een 220V koelkast te doen draaien moet je omvormer overweg kunnen met de hoge startstroom (tot 1 kW) en met blindstroom. In mensentaal : je moet een dure pure sinusinvertor kopen die 1 kW aankan. Dus géén "modified sine wave" model.
Je investeert dus beter in een 12V compressorkoelkast. Genre Waeco, Engel, ... Je vind ze regelmatig tweedehands. Zeker gééén energievretende Peltier kopen die bovendien maar zo'n 20 graden onder de omgevingstemperatuur koelt.
Met een paneel van 200Wp produceer je inderdaad op een zonnige dag zo'n 50-60Ah energie.
Als je op een camping staat zal het goedkoper zijn om een 220V aansluiting te nemen dan te investeren in autonome energie.
Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.
Lees meerJe energiefactuur op korte termijn doen dalen, hoeft niet noodzakelijk veel moeite te kosten. Met kleine ingrepen kan je op jaarbasis al heel wat besparen.
Lees meerWil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen