Mag ik stal en huis bouwen op landbouwgrond als mijn bijberoep landbouwer is?
Alle reacties
Dit is een moeilijk geval. Ik heb een client met een gelijkaardige situatie en die krijgt heel wat tegenkanting vanuit de dienst stedenbouw. Best met uw dienst stedenbouw overleggen.
Voor op landbouwgronden loodsen en bewoning te mogen zetten moeten de hoofdinkomsten voortvloeien uit landbouwaktiviteiten. In bijberoep wordt dus niet aanvaard.
Anders zou iedereen in bijberoep met een kip en een paard of ezel op landbouwgronden mogen bouwen.
juist en maar goed ook!...
Voor op landbouwgronden loodsen en bewoning te mogen zetten moeten de hoofdinkomsten voortvloeien uit landbouwaktiviteiten. In bijberoep wordt dus niet aanvaard.
Anders zou iedereen in bijberoep met een kip en een paard of ezel op landbouwgronden mogen bouwen.
Dit impliceert dus ook dat je voldoende landbouwgrond (vele hectaren) moet hebben om een leefbaar landbouwbedrijf te kunnen opzetten.
Er is meer dan 15 hectare grond en wij bezitten 50 schapen daarnaast is er nog handel in hooi en stro en zouden we graag koeien op contract plaatsen. Vandaar mijn vraag.
Maar dit is niet in ons geval zo ;) enkel dat het bijberoep is.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?
Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”
Lees meer
Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen
Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen