6

Tocht- en koudeprobleem

Wie-O-Wie
Wie-O-Wie
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Hallo iedereen

Ik kom mijn vraag hier even stellen in de hoop dat er iemand ons goed advies kan geven.  Wij wonen ondertussen 3 jaar in onze woning en hebben sinds het begin een koude tocht in onze woning.  De koude tocht is vooral voelbaar in de open trap, maar ook aan de ramen voelen we koude binnenglippen.

Bovendien is er een bijkomend probleem aan een groot raam dat tot aan de vloer grenst aan de achterzijde van de woning.  Aan dit raam is de eerste 60 cm van de vloer steeds ijskoud, ondanks het feit dat we vloerverwarming hebben. 

De firma die de ramen geplaatst heeft wimpelt ons af door te zeggen dat zij hier niets aan kunnen doen.  De verwarmingsinstallateur verzekert ons dat de leidingen tot tegen het raam liggen en dat zij er ook niets aan kunnen veranderen. 

De hoofdaannemer, wij hebben gebouwd via sleutel op de deur-formule, zegt ons telkens opnieuw dat dit normaal is dat het daar koud is.  Nochtans weet ik van mijn vorige woning dat de vloer daar nooit koud was aan de ramen.  

Mijn vraag is nu tweeledig: wat is jullie mening hierover en is er iemand die wij kunnen inschakelen om ervoor te zorgen dat die koude en tochtproblemen opgelost worden?  

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
7 jaren geleden

Is dit een nieuwbouw of een verbouwing? Welke verluchting is geplaatst , een C of een D? Indien het om een nieuwbouw gaat en de eerste halve meter aan je venster is koud , dan is dit verre van normaal. Je installateur verzekerd jou dat de vloerverwarming tot tegen de venster ligt. Indien dit zo is dan zal er vermoedelijk weinig of geen spouwisolatie geplaatst zijn

0
Wie-O-Wie
Wie-O-Wie
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Hallo

Alvast bedankt voor je reactie. 

Het betreft idd een nieuwbouw.  We hebben een C+ ventilatie, hebben al geprobeerd of het open laten of sluiten van de roosters aan de ramen invloed hebben op de tocht, maar dat lijkt niet zo te zijn. 

Wij vinden het ook verre van normaal dat die eerste halve meter ijskoud is, maar staan met onze rug tegen de muur gezien ze allemaal hun handen in onschuld wassen.  De installateur van de vloerverwarming heeft van alle leidingen foto's maar toevallig net niet van aan het betreffende raam. 

Bedoel je dan de spouwisolatie in de muren aan de zijkanten van het raam?  Want aan de onderzijde sluit het raam onmiddellijk aan met de vloer.

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
7 jaren geleden

Vermoedelijk heeft men geen isolatie geplaatst onder je raam in de vloer en is daar een koudebrug ontstaan. De C ventilatie kan voor het tochtprobleem zorgen , als test kan je deze eens uit het stopcontact halen en de roosters aan je vensters sluiten. Met een warmtecamera zou je kunnen kijken of de vv wel degelijk tot tegen het bewuste raam geplaatst is. Indien de buizen inderdaad geplaatst zijn zoals vooropgesteld,  dan zou het kunnen dat het een kring betreft die ofwel te groot is of die te weinig debiet heeft

0
Joliienn
Joliienn
0 4 Andere particulier
7 jaren geleden

Kunnen wij misschien helpen?

Bij het productiehuis 100.000Volts.TV, makers van respectvolle documentairereeksen waaronder Spoed 24/7, Politie Antwerpen 24/7, De kust is veilig e.a. zijn we momenteel volop bezig met een gloednieuw programma met als werktitel POPUP Rechtbank. Met deze rechtbank doorkruisen we binnenkort heel Vlaanderen.

Concreet zijn we momenteel op zoek naar mensen met een geschil die er samen niet meer uitgeraken en baat hebben bij een bindende uitspraak. Via arbitragerecht doen onze erevrederechters uitspraak, na het raadplegen van de juiste deskundigen en experts. Het gaat om een snelle en degelijke oplossing waarbij mensen geen advocaat nodig hebben noch gerechtskosten moeten betalen. 

Zou dat misschien hulp kunnen bieden? Geef zeker (geheel vrijblijvend) via joliendhauwer@100000volts.tv . 

Groetjes, Jolien

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

De 60cm koude vloer is duidelijk een koudebrug en is zoals eerder vermeld hoogstwaarschijnlijk te wijten aan ondeskundige (of niet ) aangebrachte isolatie.

de koude die binnenkomt via ramen, waar komt deze precies binnen? De ventilatieroosters boven raam werden blijkbaar reeds getest... een rolluikkast (isolatie) zou wel eens een zwak punt kunnen zijn (indien aanwezig tenminste), door slechte plaatsing van een raam kan je ook koudebruggen creëren, ...

Tochtgevoel via trapgat kan extra in de hand gewerkt worden door bovenvernoemde problemen.

Ook de doorstroming van het ventilatiesysteem kan een mogelijke oorzaak zijn van tocht via het trapgat (positie extractor(en) t.o.v. ventilatieroosters via trapgat?)

nog een reden van tocht is de evt. kelderverluchting (indien aanwezig, in welke mate kan deze verluchting in het woongedeelte binnen?)

Een open trapgat is eveneens nadelig, gezien warmte stijgt en dus via deze opening de hogere ruimtes opzoekt .

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag